AMSTERDAM - Drie op de vier Nederlanders (74 procent) noemen een campagne voor het herstel van normen en waarden "tamelijk tot zeer zinvol". De campagne moet zich vooral richten op respect voor anderen. Dat blijkt uit onderzoek onder 987 volwassenen door het onderzoeksbureau NIPO.
Zo'n 71 procent heeft van de plannen van minister Heinsbroek (Economische Zaken) voor een normen- en waardencampagne gehoord. Mannen blijken beter op de hoogte te zijn (79 procent) dan vrouwen (63 procent). Aan bijna de helft van de jongeren in de leeftijd van 18 tot 34 jaar zijn de plannen geheel voorbijgegaan.
Bijna drie op de tien Nederlanders zijn van mening dat er zeer veel sprake is van een verval van normen en waarden. Zo'n 54 procent vindt dat er redelijk veel sprake is van verval.
De campagne zou zich volgens de ondervraagden vooral moeten richten op respect voor anderen (93 procent), omgangsvormen (85 procent) en tegen vandalisme (81 procent).
Ruim eenderde verwacht dat de eigen houding of het eigen gedrag naar aanleiding van de campagne zal veranderen. Ongeveer de helft denkt dat de campagne invloed heeft op houding en gedrag van anderen.