De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 5 september 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Kies uw favoriete winkel 
Elite Modellook 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Nederlanders steunen normen
en waardencampagne Heinsbroek

   
 

AMSTERDAM - Drie op de vier Nederlanders (74 procent) noemen een campagne voor het herstel van normen en waarden "tamelijk tot zeer zinvol". De campagne moet zich vooral richten op respect voor anderen. Dat blijkt uit onderzoek onder 987 volwassenen door het onderzoeksbureau NIPO.

Zo'n 71 procent heeft van de plannen van minister Heinsbroek (Economische Zaken) voor een normen- en waardencampagne gehoord. Mannen blijken beter op de hoogte te zijn (79 procent) dan vrouwen (63 procent). Aan bijna de helft van de jongeren in de leeftijd van 18 tot 34 jaar zijn de plannen geheel voorbijgegaan.

Bijna drie op de tien Nederlanders zijn van mening dat er zeer veel sprake is van een verval van normen en waarden. Zo'n 54 procent vindt dat er redelijk veel sprake is van verval.

De campagne zou zich volgens de ondervraagden vooral moeten richten op respect voor anderen (93 procent), omgangsvormen (85 procent) en tegen vandalisme (81 procent).

Ruim eenderde verwacht dat de eigen houding of het eigen gedrag naar aanleiding van de campagne zal veranderen. Ongeveer de helft denkt dat de campagne invloed heeft op houding en gedrag van anderen.

Citytrips

Een aantal landelijke organisaties, waaronder Mira Media (voorheen Stichting Omroep en Allochtonen) en het Instituut voor Multiculturele Ontwikkeling Forum, organiseert als voorloper op de campagne een serie 'citytrips' met het thema normen en waarden. Leden van de Tweede Kamer gaan hierbij in gesprek met burgers en organisaties over dit onderwerp. De eerste citytrip vindt plaats op 6 september in de Transvaalbuurt in Den Haag.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 5 september 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.