SCHIPHOL - De Braziliaanse luchtvaartmaatschappij Varig start na vier jaar afwezigheid op Schiphol weer met dagelijkse vluchten naar Sao Paulo. Het is een gevolg van de recessie in Zuid-Amerika. De vliegtuigen zouden anders daar aan de grond moeten blijven staan.
De KLM probeert naarstig een commercieel verbond te smeden met de grote Braziliaanse maatschappij TAM om de onverwachte concurrentie het hoofd te bieden.
De KLM staakte juist onlangs om economische redenen zowel de vluchten naar Rio de Janeiro in Brazilië als naar Buenos Aires in Argentinië. Tot de komst van Varig bestond het monopolie voor KLM op de overgebleven verbinding naar Sao Paulo, het financieel en economisch centrum van Zuid-Amerika.
De start van Varig, dat dagelijks via Parijs naar Schiphol gaat vliegen, is een gevolg van de economische crisis in Zuid-Amerika. De recessie heeft het binnenlandse luchtverkeer in Brazilië en ook in Argentinië zwaar getroffen, waardoor een deel van de luchtvloot elders ingezet kan worden.
"Wij gaan die overcapaciteit aan toestellen nu inzetten naar bestemmingen waar nog wél passagiers te halen en te brengen zijn", zegt Peter Kales, directeur van Kales Airline Services, de officiële vertegenwoordiger van Varig in de Benelux. "Uit de zakelijke belangstelling blijkt op het dieptepunt van de crisis inmiddels weer een bemoedigende belangstelling voor Brazilië, kennelijk met de bedoeling om van groei te kunnen meeprofiteren."
Varig beschikt in aansluiting op de intercontinentale vluchten over een uitgestrekt netwerk naar bestemmingen in heel Zuid-Amerika. KLM-passagiers profiteren nog niet van dat belangrijke concurrentiewapen. De KLM-top probeert daarom al enige tijd naarstig aansluiting op een Zuid-Amerikaans netwerk te vinden. De onderhandelingen over een commerciële samenwerking van de KLM en TAM zijn in een vergevorderd stadium. "Het gaat er niet alleen om wat TAM voor de KLM kan betekenen, maar ook wat de KLM heeft te bieden aan TAM", bevestigen bronnen bij de KLM, waar op de komst van Varig niet was gerekend. De bestaande KLM-allianties voorzien nog niet in een partner in Zuid-Amerika.
Peter Kales: "Tussen Brazilië en Nederland bestaan sterke economische banden, waarvan we met vooral veel zakelijk verkeer hopen te gaan profiteren. De aanwezigheid van tal van Nederlandse multinationals in Brazilië, zoals ABN Amro, ING, Rabobank, Shell, Philips, Ahold, en ook het ruim vertegenwoordigde midden- en kleinbedrijf bieden juist nu meer dan gemiddelde kansen op die Zuid-Atlantische route."