De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 3 september 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Kies uw favoriete winkel 
Elite Modellook 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Vakantiebestemmingen als
belegging blijven populair

   
 

INTERLAKEN - Terwijl de Europese hotellerie steen en been klaagt over dalende bezoekersaantallen lijkt de Zwitserse onderneming Hapimag ongeschonden de economische malaise door te komen. Sterker nog: in sommige gevallen lijkt de eigenaar van 5500 vakantiewoningen en -appartementen er zelfs van te profiteren.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 23kb)
Marco Hartmann ... geen politieke risico's ...
"Steeds meer vakantiegangers zoeken niet alleen zekerheid, maar ook vooral veiligheid", zegt Marco Hartmann, president-directeur bij Hapimag (Hotel und APpartementen IMmobilen AG). "Zekerheid dat hun vakantie ook echt doorgaat en niet de mist ingaat door bijvoorbeeld stakingen in de luchtvaart of overboekingen. Veiligheid betekent voor velen vooral dichter bij huis blijven en in een vertrouwde omgeving vakantie vieren. Voor onze organisatie betekent dit dat het merendeel van onze gasten per auto naar zijn vakantieoord wil. Onze Europese bestemmingen zijn dan ook dit jaar opnieuw zeer goed bezet."

In zijn 40-jarig bestaan is Hapimag uitgegroeid tot veruit de grootste verhuurder van eigen vakantiewoningen en -appartementen aan leden/participanten. Daarvoor werd door de Zwitserse oprichters een speciale formule bedacht. Belangstellenden konden een participatie in de onderneming kopen, waarop jaarlijks een vast dividend werd uitgekeerd in 'woonpunten'. Die punten konden gebruikt worden voor een verblijf in een van de vakantiebestemmingen; in het hoogseizoen waren daarvoor meer punten nodig dan in het laagseizoen.

De onderneming richtte zich daarmee vooral op diegenen, die niet het aanzienlijke bedrag voor een eigen huis in het buitenland willen (of kunnen) opbrengen, zich niet druk willen maken over het onderhoud daarvan en niet aan een plaats gebonden zijn, zoals bij timesharing het geval is.

Voor €6300 heeft men zo'n certificaat. Volgens Hartmann een vrij veilige belegging, want door de jaren heen is de waarde ervan alleen maar gestegen. "Veertig jaar geleden telde men er slechts €800 voor neer. Nu is dat €6300. Niet gek, vind ik." Wil men de waarde ervan verzilveren, dan kan dat door de participatie ondershands verkopen of na vier jaar na aankoop aan Hapimag, die daarvoor wel 18% van de waarde aftrekt voor marketingkosten om het certificaat weer aan de man te brengen.

In totaal telt Hapimag nu al meer dan 135.000 deelnemers, waarvan 11.000 (8%) in Nederland. Het overgrote deel is nog steeds Duitser (69%), gevolgd door de Zwitsers (9%). Dit jaar denkt Hartmann er 2500 nieuwe participanten bij te krijgen. Dat is weliswaar aanzienlijk minder dan de 3500 van vorig jaar, maar beslist geen reden voor zorg, verzekert hij. "Het trekt wel weer aan. Door het wereldwijd instorten van de koersen op de effectenbeurzen is ook de geldstroom naar andere beleggingen verminderd. Maar dat is volgens mij maar tijdelijk", zegt hij op zijn hoofdkantoor in het Zwitserse Baar.

Daar worden alle boekingen voor de diverse vakantieverblijven in 18 verschillende landen verzorgd. Stil blijft het nog steeds qua aanvragen voor een vakantie in de VS. De aanslagen van 11 september hebben het bezoek aan New York en Florida flink doen teruglopen. Hetzelfde geldt voor Egypte. Maar wat de bestemming aan de Turkse zuidkust betreft, gaat het volgens Hartmann weer goed. De bezoekersaantallen zijn daar weer fors aangetrokken.

Turkije blijft waarschijnlijk voorlopig een uitzondering in deze contreien. Het Midden-Oosten wordt gezien als een te risicovolle belegging. "Als je ergens investeert in een project dan doe je dat voor 50 jaar. In landen waar we het politieke risico te groot vinden investeren we dan ook niet zelf, maar kijken we naar de mogelijkheden van partnerships voor 10 jaar. Zo hebben we een contract met Steigenberger voor een project aan de Rode Zee", zegt Hartmann. Andere gebieden waar hij niet wenst te investeren zijn Zuid-Amerika en Azië. "Ook daar is het risico te groot."

In totaal heeft Hapimag nu voor zo'n slordige €1 miljard aan vastgoedprojecten. De komende jaren staan nieuwe projecten In Zwitserland en de Amerikaanse staat Florida op stapel. "Verder kijken we nog naar Cyprus, Zuid-Spanje en Italië. Allemaal projecten met 100 à 150 appartementen, zo'n 400 à 500 bedden. De 2.000 bedden die we in het Turkse Bodrum hebben, was echt een uitzondering", aldus Hartmann.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 3 september 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.