AMSTERDAM - Beddenfabrikant Dico heeft in de eerste helft van dit jaar het verlies weten te halveren tot €962.000 (v.j. €1,9 miljoen). Dit ondanks verslechterde marktomstandigheden, waardoor een verdere sanering van verlieslatende activiteiten noodzakelijk was, zo heeft het bedrijf gisteren meegedeeld.
De verbetering van het resultaat is vooral te danken aan kostenreducties na een ingrijpende reorganisatie en de toegenomen efficiency in de productie.
De omzet daalde met 29% tot €10,1 miljoen. Dat was deelt het gevolg van het afstoten van omzet waarop een te lage marge werd behaald. Het bedrijf heeft extra kostenreducties aangekondigd om zo komend jaar weer winstgevend te kunnen worden. Voor het gehele jaar blijft Michiel Herter, bestuursvoorzitter van Dico, bij zijn eerder uitgesproken verwachting dat het operationele resultaat 'aanzienlijk beter' zal zijn dan vorig jaar.
In Nederland presteerde Dico de afgelopen zes maanden nog relatief goed. Ook België deed het relatief goed.
De pijn zat hem vooral in Duitsland. Daar was de markt volgens Herter 'buitengewoon slecht'. Het vertrouwen is volgens hem daar gedaald tot het absolute vriespunt en de onzekerheden over de toekomstige economische ontwikkelingen zijn groot. Verdere kostenreducties zijn noodzakelijk. De omzet daalde met 12% tot €1,9 miljoen, de marge ging nog wel omhoog van 18,1 tot 19%.