De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 3 september 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Kies uw favoriete winkel 
Elite Modellook 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B U I T E N L A N D 
BUITENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Reuzenrad Londen
blijft door succes

   
 

door Willem Kool LONDEN - De London Eye, het reuzenrad schuin tegenover de Big Ben en de Houses of Parliament, lijkt een oneindige toekomst tegemoet te gaan. De Britse overheid, het Londense gemeentebestuur en de deelraad van Lambeth steunen plannen om de vergunning met nog eens 25 jaar te verlengen. Maar velen denken aan een vergunning voor de eeuwigheid.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 20kb)
The London Eye. (Foto: AP)
Het succes van het 135 meter hoge 'Reuzenoog' is onweersproken. Het is sinds de opening in maart 2000 uitgegroeid tot de grootste toeristenattractie van Groot-Brittannië en Londen.

Tot nu toe bezochten 8,5 miljoen mensen de attractie. Afgelopen jaar werden er 3,5 miljoen - het dubbele van het aantal verwachte bezoekers - geregistreerd. Meer dan welke andere bezienswaardigheid ook. Dit ondanks de 16 euro entree.

Theems

De verstrekte vergunning was aanvankelijk voor vijf jaar bedoeld. Daarna zou het reuzenrad worden afgebroken. Althans, dat was de bedoeling. Maar door het enorme succes menen de eigenaars - British Airways, Madame Tussaud en Marks Barfield architecten - het rad met zijn 32 cabines voor onbepaalde tijd open te moeten houden. Het circa 110 miljoen euro kostende Oog heeft volgens onderzoek jaarlijks bovendien ook nog eens 2,1 miljoen bezoekers extra naar de Southbank, de zuidkant van de Theems, getrokken.

Het hele gebied is daardoor opgeknapt. Want niet alleen de London Eye trekt veel toeristen, ook de Tate Modern, het National Theatre, de Royal Festival Hall, de Elizabeth Hall en het Florence Nightingale Museum profiteren van de extra belangstelling.

"Het is niet alleen een geweldig succes voor Londen, maar ook een symbool dat ons in het buitenland helpt onze hoofdstad te promoten", aldus de London Tourist Board. Beroemdheden te over hebben zich aangemeld voor de half uur durende tocht, die op een heldere dag een enorm overzicht over de miljoenenstad geeft.

Gwyneth Paltrow, Jude Law, Victoria Beckham, Tom Cruise, koningen en koninginnen (behalve de Britse vorstin Elizabeth) hebben genoten van het uitzicht. Cartier vulde voor een reclamefilm één van de cabines met juwelen, terwijl Audi er een nieuw merk lanceerde. Het wiel maakt per jaar vanaf half tien 's ochtends tot tien uur 's avonds 7500 omwentelingen. Het dagrecord staat op 22.778 toeristen.

Maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Door de hoge bezoekersaantallen is de criminaliteit in dit gebied verdubbeld. Het leefklimaat is door de toevloed aan bussen en verkopers van etenswaren in negatieve zin aangetast. Zo werden vorig jaar juli 112 criminele activiteiten aangegeven. Dat was vier keer zoveel als voor de opening van het reuzenrad.

Door ruim 2,5 miljoen euro te stoppen in een opknapbeurt voor het gebied en een half miljoen euro per jaar extra voor schoonmaakkosten, hopen de eigenaars de negatieve geluiden weg te kunnen nemen. Het ziet ernaar uit dat de London Eye door deze inspanningen een blijvertje wordt. Dat blijkt uit de positieve uitspraken van mede-eigenaar British Airways: "Alle bewijzen duiden op de kwaliteit van de Londen Eye. Vergelijkbare steden met dergelijke attracties, zoals de Eiffeltoren in Parijs en het Empire State Building in New York, hebben de populariteit van zulke constructies bewezen."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 3 september 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.