De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 3 september 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Kies uw favoriete winkel 
Elite Modellook 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B U I T E N L A N D 
BUITENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Japan ziet markt in
relatie-beëindiging

   
 

door Patrick Buis TOKIO - De Dikke van Dale omschrijft de functie van een matchmaker als het beroepshalve met elkaar in contact brengen van mensen die een partner zoeken. Nu doemt de vraag op hoe we iemand noemen die beroepshalve het tegenovergestelde doet: een matchbreker? In Japan heten deze bedrijven 'wakaresase-ya', ofwel bedrijven die een handje helpen bij het beëindigen van een relatie.

De vrijpostige advertentieslogans zijn veelzeggend: 'Wil je je minnaar dumpen?', 'Wordt je mishandeld door je man?', 'Gaat je vrouw vreemd?'. Op een discrete manier zal het bedrijf ervoor zorgen dat je problemen worden opgelost.

Een man wil scheiden van zijn echtgenote. Het bemiddelingsbureau arrangeert een 'toevallige' ontmoeting tussen de vrouw en een aantrekkelijke jongeman, of er wordt een geheimagent ingehuurd door het bedrijf. De vrouw wordt halsoverkop verliefd en bereidwillig stemt zij toe in een scheiding van haar echtgenoot, waarna de jonge adonis plotseling uit haar leven verdwijnt. Zijn appartement blijkt verlaten, de telefoon wordt niet meer opgenomen en op zijn vermeende werkplek kent niemand hem.

"Steeds meer mensen zijn niet in staat of hebben gewoonweg geen zin om hun persoonlijke problemen zelf op te lossen", aldus Masaru Nakamura, eigenaar van een 'matchbreker'-bureau. "Zij willen dat anderen dat voor hen doen."

De mannelijke slachtoffers zijn het makkelijkst. De vrouwen zijn vaak meer wantrouwend. "Een man zegt bijna nooit nee", aldus een anonieme vrouwelijke geheimagent. "Ik denk dat 85 tot 90 procent van de operaties waarbij ik ingezet word succesvol zijn." De geheimagente heeft geen gewetenswroeging over haar daden. "Ik voel mij tevreden als de klant krijgt wat hij wenst, daar haal ik mijn bevrediging uit. Daarnaast verdient het goed."

Een geheimagent verdient per zaak een minimum van 2.500 euro. Dit bedrag kan oplopen tot 50.000 euro. De meeste operaties duren gemiddeld drie maanden.

Een tiental bedrijven in de Japanse hoofdstad Tokio biedt inmiddels deze dienst aan. Goedkoop is het niet. Het aan de operatie voorafgaande onderzoek kost reeds 100 euro per uur. Een gemiddelde zaak kost 5.000 tot 20.000 euro. "Meer complexe zaken waarbij bijvoorbeeld politici en bekende persoonlijkheden uit de film- en televisiewereld zijn betrokken, kosten al gauw honderdduizenden euro's", aldus Nakamura.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 3 september 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.