De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 3 september 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Kies uw favoriete winkel 
Elite Modellook 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Weer nieuwe platen voor aanhanger

Van een onzer verslaggevers

   
 

AMSTERDAM - Caravans, aanhangers en opleggers die zwaarder zijn dan 750 kilogram, moeten met ingang van vandaag allemaal worden voorzien van een eigen kenteken. De nieuwe kentekenplaat ziet er hetzelfde uit als die van auto's: zwarte letters en cijfers op een gele achtergrond. Voor aanhangers tot 750 kilogram blijft de onlangs geïntroduceerde witte kentekenplaat gewoon bestaan.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 25kb)
Minister De Boer bevestigt de nieuwe kentekenplaat voor aanhangers op het orgel van orgelman A. de Vogel.
Eigenaren van de in ons land immens populaire caravan hebben een jaar de tijd om de nieuwe platen op hun mobiele huis te schroeven. Hiervoor moet op het postkantoor het registratiebewijs worden omgewisseld tegen een kentekenbewijs. Kosten: 15 euro, exclusief de nieuwe kentekenplaat, waarvoor gemiddeld ook nog eens 10 euro moet worden neergeteld. Alle nieuwe nog af te leveren caravans of aanhangers worden direct automatisch op kenteken gezet.

Het is de tweede keer in twee jaar dat caravanbezitters worden gedwongen hun portemonnee te trekken om een nieuwe nummerplaat op hun trotse bezit te schroeven. Zo werd in 2000 al de witte kentekenplaat geïntroduceerd. Deze moest op de aanhanger of fietsdrager worden aangebracht in verband met de lancering van de fraudebestendige GAIK-kentekenplaat voor personenwagens.

Alle personenwagens die na 1 februari 2000 zijn afgeleverd, moeten zijn voorzien van zo'n nieuwe GAIK-plaat. Auto's die van voor deze datum zijn, krijgen de platen tijdens de APK-keuring opgeschroefd. Wie eenmaal met GAIK-platen rondrijdt, is ook verplicht zijn caravan of aanhanger van het witte nummerbord te voorzien.

In februari 2003 moet deze omslachtige operatie, die de Nederlandse automobilist gemiddeld zo'n dertig euro heeft gekost, zijn voltooid. Veel eigenaars van aanhangers en caravans, die nog maar net de witte kentekenplaat achterop voeren, worden nu gedwongen voor 25 euro opnieuw een andere plaat inclusief kenteken aan te schaffen.

Omwisselactie

Minister De Boer (Verkeer) gaf gisteren het startschot voor de omwisselactie. Naar verwachting gaat het om 740.000 aanhangwagens die een eigen kenteken krijgen: 395.000 caravans, 200.000 kleine aanhangwagens en 145.000 grote. Deze moeten allemaal voor 1 september 2003 op kenteken zijn gezet. Daarna is de weg verboden terrein voor aanhangers zonder een eigen plaat.

Aanhangers moesten tot gisteren hetzelfde kenteken hebben als de auto. "Straks kan elke vrachtwagen uit het wagenpark zonder problemen met elke oplegger de weg op", aldus De Boer, die verwacht dat als gevolg van deze maatregel de opsporing van gestolen aanhangers aanzienlijk kan worden vereenvoudigd. Ook het voorkomen van fraude en een beter zicht op aansprakelijkheid zijn volgens hem reden om aanhangers een ander kenteken dan de bijbehorende auto te geven.

In veel Europese landen geldt al een aparte kentekenregistratie die losstaat van het trekkende voertuig.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 3 september 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.