DEN BOSCH - KLM gaat het online boeken van zakenreizen op kantoor aanzienlijk vergemakkelijken. Werknemers van bedrijven kunnen binnenkort zelf vanachter de pc vliegtickets, hotelkamers en huurauto's regelen. Hiervoor is het internetboekingssysteem KLM Connect ontwikkeld.
De luchtvaartmaatschappij denkt zo haar zakelijke klanten beter aan zich te kunnen binden.
KLM heeft hiertoe een overeenkomst afgesloten met de Nederlandse leverancier van online-boekingssystemen Tickotel Travel Technology. Dit bedrijf uit Den Bosch leverde eerder dergelijke software aan D-Reizen en Carlson Wagonlit.
De software voor KLM Connect is helemaal aangepast aan de wensen van de luchtvaartmaatschappij. De besparingen bij online boeken kunnen oplopen tot 30% van het totale zakelijke reisbudget. De transactiekosten gaan aanzienlijk omlaag door het wegvallen van een aantal tussenschakels. Ook kan het systeem zo worden ingericht dat alleen goedkopere tickets zijn te boeken. Volgens de Tickotel-oprichters Marc van Deursen en Simone Schimmer slagen werknemers er prima in de laagste tarieven te vinden.
Een bijkomend voordeel is dat directies bij dit systeem scherp inzicht krijgen in het reisgedrag van hun personeel. Managers hebben hier vaak geen flauw benul van. In de huidige matige economische omstandigheden proberen bedrijven de kosten van het zakelijke reizen te verlagen. Deze kostenpost is na personeel de grootste in het bedrijfsleven. Met de Tickotel-software kan de tijdrovende en dure procedure van boeken en reserveren worden geautomatiseerd.