door Arnold Burlage SCHIPHOL - Voor meer dan 15.000 vakantiegangers wordt een noodplan gemaakt om hun vakanties te redden nu bankroet dreigt voor de in financiële problemen geraakte chartermaatschappij Air Holland.
|
Een bankroet dreigt voor chartermaatschappij Air Holland. (Foto: ANP)
|
OAD Reizen en ook Hotelplan hebben als eerste reisorganisaties dit weekeinde voor hun passagiers de stekkers uit de maatschappij getrokken. Zij vertegenwoordigen meer dan de helft van de Nederlandse passagiers van Air Holland.
"De belangen voor onze passagiers staan bij die beslissing voorop. We hebben de contracten met Air Holland met onmiddellijke ingang beëindigd. Het is spijtig. Maar we mogen onze passagiers aan geen enkel risico blootstellen", aldus Geert Jan Boven, algemeen directeur van de OAD.
Het lot van Air Holland, dat nog drie gehuurde Boeings in de lucht heeft, lijkt daarmee bezegeld.
OAD Reizen heeft gisteren direct een team van 20-30 medewerkers op de been gebracht om met noodscenario's de geboekte vakanties veilig te stellen. Het overgrote deel van de passagiers werd op vluchten van Martinair en Transavia omgeboekt.
Voor een aantal vluchten wordt uitgeweken naar Engelse, Duitse of Belgische chartermaatschappijen.
Een aantal passagiers, dat momenteel met vakantie in Turkije is, kan door de genomen beslissingen pas een dag later dan gepland aan de thuisreis beginnen. De kosten worden door de reisorganisaties betaald.
Voor een beperkt deel van de geboekte vakanties die nog moeten beginnen, betekenen de wijzigingen een andere vertrekdag. Voor een enkeling moet de vakantie met een dag worden ingekort. "We betalen in die gevallen een evenredig deel van de reissom terug", aldus de OAD-directie.
De andere reisorganisatie, waarvan de passagiers met onder meer Air Holland vliegen, zoals Q International, Komfort Tours en enkele andere kleinere reisbedrijven, moeten bij een faillissement hun passagiers ook bij andere maatschappijen zien onder te brengen nu het zomerseizoen nog in volle gang is.
"De komende dagen zijn nu inderdaad cruciaal", aldus Karl Runge, de nieuwe algemeen directeur van Air Holland, die na zijn benoeming enkele weken geleden in een chaos bleek terecht te komen.
Het vorige management van Air Holland en ook eigenaar Cees van Dormaël wordt financieel wanbeheer verweten.
Het Europese vluchtleidingscentrum Eurocontrol vroeg vorige week het faillissement aan van Air Holland, omdat de schuld aan heffingen voor gegeven verkeersleiding tot boven de 1,7 miljoen euro was opgelopen. De schuld van de chartermaatschappij blijkt totaal inmiddels miljoenen euro's hoger te zijn. Ook OAD liep een strop op van honderdduizenden euro's.
De faillissementsaanvraag van Eurocontrol wordt op 10 september behandeld door de rechtbank in Haarlem. Maar de laatste ontwikkelingen lijken de ondergang van Air Holland nu dichterbij te hebben gebracht.
Luchtvaartjurist mr. Frans Vreede van advocatenkantoor Boekel De Nerée, die de faillissementsaanvraag heeft ingediend, heeft vastgesteld, dat sinds 1998 geen balans meer is gedeponeerd. Dat is wettelijk verplicht.
Ook de onzekerheid voor de ruim 200 medewerkers, die de laatste maanden herhaaldelijk op hun loon moesten wachten, is enorm groot.
De Belgische multimiljonair en investeerder Tony Gram, wiens luchtvaartmaatschappij VG Airlines vluchten uitvoerde voor Air Holland, kwam in ruil voor zijn miljoenen een vordering op de maatschappijaandelen van Air Holland overeen. Maar daarvan heeft hij nog niets gezien, zegt zijn rechterhand Freddy van Gaever, directeur en grondlegger van VG Airlines
"We hebben alles gedaan om een financiële ramp met Air Holland te voorkomen. De afgelopen weken zijn zo middenin het hoogseizoen de vakanties van duizenden Nederlanders gered, maar met de miljoenen die onze aandeelhouder Tony Gram daarin stak, zijn we bedrogen uitgekomen. We hebben nog geen cent teruggezien. Op kantoor blijkt ook vrijwel geen boekhouding te zijn bijgehouden", aldus Freddy van Gaever.
De Nederlandse overheid is volgens de Belgische luchtvaarttycoon aansprakelijk voor alle ellende. Van Gaever: "Wat nu gebeurt verwacht je in een bananenrepubliek, niet in Nederland. We zijn ervan uitgegaan dat op de boeken en de maatschappij deugdelijke controles worden gehouden door fiscus en luchtvaartdienst. Maar daar blijkt nu niets van waar. Wij als geldschieters en bij een faillissement ook de passagiers zijn daarvan de dupe."