De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 31 augustus 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Kies uw favoriete winkel 
Elite Modellook 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
SPORT ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Verstappen verbijt
zich aan vangrail

door Coo Dijkman

   
 

FRANCORCHAMPS - Hij moest toch eens een keer zijn gezicht op de circuits laten zien, maar eigenlijk stond Jos Verstappen zich gisteren te verbijten tijdens de vrije training voor de Grand Prix van België. Dat McLaren-rijder David Coulthard hem belangstellend vroeg wanneer hij weer in de Formule 1 zou terugkeren, deed de werkloze Nederlandse coureur goed, zoals hij zich ook als welkome gast bij het Minardi-team thuis voelde. Met pijn in het hart echter zag hij toe hoe zijn vroegere collega's het spannende circuit Spa-Francorchamps betraden, terwijl hij evenals zijn talloze aanwezige racefans achter de hekken en vangrails moest verblijven. "Misschien kom ik volgend jaar terug", antwoordde hij Coulthard, zich beseffend dat nóg een jaar buitenspel staan het einde van zijn Formule 1-carrière kan betekenen.

Maar in de Formule 1 staat altijd één ding vast: niets is zeker. Daar kunnen ook de organisatoren van de Belgische Grand Prix over meepraten, want Formule 1-baas Bernie Ecclestone heeft al gedreigd volgend jaar niet meer terug te komen als de problemen met de tabaksreclame niet worden opgelost. Terwijl het verbod op die reclame in West-Europees verband in 2006 ingaat, lopen de Belgen uit de pas door al volgend jaar augustus tot een totaalverbod over te gaan. "Wat willen de Belgen nu eigenlijk?" vroeg Big Bernie zich verbaasd af.

Jenson Button heeft dit nog lopende seizoen eveneens kunnen ervaren dat het spel in de Formule 1 zich niet alleen op de baan afspeelt. De 22-jarige Brit, die ooit op de Marlboro Masters op Zandvoort excelleerde, is bij Renault aan een redelijk goed seizoen bezig. Hij heeft al elf WK-punten bijeengereden, waar teamgenoot Jarno Trulli ondanks betere kwalificaties slechts vier punten tegenover kan zetten. Button ging er dan ook van uit dat hij een langdurige relatie zou aangaan met het team dat voorheen Benetton heette maar sinds dit jaar onder de vlag van Renault rijdt. Tot zijn grote ontsteltenis moet Jenson echter na beëindiging van zijn tweejarige verbintenis plaatsmaken voor de Spanjaard Fernando Alonso, die evenals Trulli onder contract staat bij Renault-teambaas Flavio Briatore. Dat Formule 1-coureurs marionetten zijn van managers die uiteindelijk de touwtjes in handen hebben, vindt Button evenwel een overdreven these. "Het is tóch de rijder die beslist of hij wel of niet voor een team wil rijden", merkte hij luchtig op. Nu hij een tweejarig contract (met twee optiejaren) bij het BAR-team van David Richards heeft getekend, kan hij makkelijk praten, maar nadat hij van Briatore te horen kreeg dat hij voor zijn diensten bedankt werd, zat hij wis en waarachtig in zak en as. Financieel hoefde niemand medelijden met hem te hebben, want ondanks dat hij nog nooit op het podium stond, verdiende het ventje al jaarlijks vijf miljoen euro. "Ik weet niet wat er gaat gebeuren", treurde hij op de Nürburgring, waar zijn laatste hoop om bij de grote automobielfabrikant Renault te blijven was vervlogen. Dat zijn liefde voor het merk is getemperd, zal hij blijven ontkennen, maar opmerkelijk is wel zijn uitspraak: "Aan mijn motivatie zal niets ontbreken. Ik ga voor WK-punten, maar wel voor mezelf..."

In de vrije training van gisteren, die overigens een uur later begon vanwege mist waardoor de traumahelikopter niet kon landen en waaraan zoals werd verwacht Arrows niet deelnam, zette Button de zesde tijd neer. Daarmee gaf hij precies de stand van zaken in het constructeurskampioenschap weer: Renault als vierde achter McLaren, Ferrari en Williams. Saillant is dat de Fin Kimi Raikkonen de voorlopig snelste was en juist dit talent is de reden geweest dat Button gebroken heeft met zijn vorige managers Harald Huysmann en David Robertson. Dit tweetal behartigde ook de zaken voor Raikkonen en zij wisten het grote talent bij McLaren onder te brengen voor geschat 32 miljoen euro voor drie jaar. Button die ook dolgraag bij McLaren had willen racen, voelde zich 'gepiepeld' en zocht een ander management in de persoon van advocaat John Byfield. Coureurs mogen dan volgens Button geen marionetten zijn, maar Jos Verstappen kan erover meepraten dat zij niet altijd de touwtjes in handen hebben. Behalve dan in rechtszalen.

Uitslag vrije training: 1. Raikkonen (Fin) McLaren-Mercedes 1.47,196 (gem. 233,840 km/uur), 2. Coulthard (GBr) McLaren-Mercedes 0,160, 3. M. Schumacher (Dui) Ferrari 0,207, 4. Barrichello (Braz) Ferrari 1,125, 5. R. Schumacher (Dui) Williams-BMW 1,239, 6. Button (GBr) Renault 1,582.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 31 augustus 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.