De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 30 augustus 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Kies uw favoriete winkel 
Elite Modellook 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Somberheid luchtvaart
   
 

AMSTERDAM - De KLM-directie heeft de medewerkers gisteren voorgehouden dat van een sterke wereldwijde opleving in de luchtvaart nog geen sprake is. Sombere cijfers over de situatie in Europa en in de Verenigde Staten tonen dat aan.

De Association of European Airlines, waarbij 28 Europese lijndienstmaatschappijen, waaronder de KLM, zijn aagesloten, bevestigt de uiterst moeilijke situatie waarin de luchtvaartindustrie nog steeds verkeert.

Over de periode tussen 1 januari en 18 augustus van dit jaar werd in Europa totaal 7,7% minder gevlogen dan in dezelfde periode van 2001. Vooral het vervoer tussen Europa en de Verenigde Staten blijft met 14,6% sterk achter. Binnen Europa bedraagt de achterstand nog steeds 4,7%.

De berichten die luchtvaartmaatschappijen de afgelopen periode de wereld instuurden, zijn volgens de KLM tegenstrijdig. Enkele Europese maatschappijen presenteerden aansprekende kwartaal- en halfjaarcijfers, maar de berichtgeving van en over de meeste Amerikaanse maatschappijen is ronduit slecht.

"Een verklaring voor de positieve cijfers van de Europese maatschappijen ligt voor de hand: kostenbesparingen, capaciteitsinkrimping en een efficiëntere inzet van vliegtuigen. De Amerikaanse maatschappijen namen echter nog veel ingrijpendere maatregelen - vooralsnog echter zonder het gewenste resultaat", aldus de KLM-uitleg.

De miljardenleningen van de Amerikaanse overheid, kort na de septemberaanslagen, lijken niet het gewenste effect te hebben gehad. Hoewel Northwest Airlines, KLM-partner in de VS, geen prominente rol speelt in de negatieve berichten, heeft ook KLM's grootste partner de afgelopen periode drastische maatregelen genomen om de verliezen te beperken. In 2001 werd al een groot kostenbesparingsprogramma gestart dat na de aanslagen in september werd geïntensiveerd.

"Want daar draait het in de VS om: het verlies beperken. Aan winst maken durft vooralsnog geen maatschappij te denken", aldus de KLM-visie. Alleen Southwest Airlines, een populaire prijsvechter in de VS, vormt een uitzondering. De lage kostenmaatschappij sloot het eerste halfjaar met een winst af. De zes andere maatschappijen moesten over die periode grote verliezen incasseren.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 30 augustus 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.