AMSTERDAM - Normaal gesproken waren de WK Superbikeraces op het circuit van Assen het één na grootste motorevenement van Nederland, achter de traditionele Gauloises Dutch TT, eind juni. Ook dit jaar worden op 8 september meer dan 60.000 toeschouwers verwacht, maar de vedetten Troy Bayliss en Colin Edwards zullen onder een iets ander gesternte dan gebruikelijk moeten rijden. De toeschouwers worden namelijk gefouilleerd op drank, blikjes, glaswerk en andere ongerechtigheden. In de ogen van motorfans harde maatregelen.
Jos Vaessen (Foto: Fotografie Rob de Jong)
Diezelfde motorliefhebbers zijn bij de laatste TT-races, eind juni, echter geconfronteerd met een groep hooligans, die in de uitloopronde van de MotoGP-race (voorheen de 500cc-klasse) het hekwerk kapot knipte, de baan opstormde, coureurs lastigviel en brandjes stichtte. Valentino Rossi, Max Biaggi en Jurgen van den Goorbergh moesten gas bijgeven en door het gras sturen om deze types te ontwijken. De echte motorfans reageerden furieus dat hun TT was verstierd door een kleine minderheid. ,,Er zijn dit jaar mensen geweest die een ander feestje hebben gebouwd dan wij in gedachten hadden", sprak TT-preses Jos Vaessen met gevoel voor understatement. Waar de voorzitter van Vitesse aan toe voegde: ,,Helaas ken ik dit probleem in een andere hoedanigheid."
De TT-organisatie ontving twee weken na de TT een brief van de internationale motorbond FIM, waar in stond dat de licentie voor de WK-evenementen met ingang van 9 september (dus direct ná de Superbikeraces) is ingetrokken. Een beetje voorbarige reactie van de FIM, die overigens een soortgelijke brief naar de promotor van de Italiaanse Grand Prix had gestuurd. Op het circuit van Mugello hadden zich soortgelijke problemen voorgedaan en de piste van Jerez had eveneens zijn portie overlast gehad. ,,Het had inderdaad iets minder cru gekund. Men had ons de tijd kunnen gunnen in te grijpen, maar maatregelen nemen we toch wel. Wij gaan uit van onze eigen kracht. Het gaat er om de goede mensen aan te trekken en degenen die iets anders willen te weren", aldus Vaessen, die met een extra kostenpost van meer dan een miljoen euro zit opgescheept.
De sfeer bij de Superbikes is normaliter gemoedelijker dan bij de TT en de opkomst iets minder massaal, maar nu moet Assen zijn licentie terugverdienen. En staat er dus meer op het spel dan het gevecht om de wereldtitel tussen Bayliss en Edwards.