door Ronald Veerman DEN HAAG - De regels voor reclamespotjes en wervende krantenadvertenties waarin beleggingsfondsen, kredieten en andere financiële producten worden aangeprezen, zullen fors worden aangescherpt. Via extra waarschuwingen wil het kabinet voorkomen dat burgers die krap bij kas zitten, toch geld gaan lenen om in zee te gaan met de aanbieder van de ogenschijnlijk lucratieve financiële deal.
Banken en verzekeraars kunnen straks dan ook niet meer volstaan met de bekende leus 'in het verleden behaalde rendementen vormen geen garantie voor de toekomst' om burgers te behoeden voor een te snel en ondoordacht besluit.
Minister Hoogervorst (Financiën) zal morgen in de ministerraad een aantal extra eisen presenteren die de consument beter moet beschermen tegen de vaak aanlokkelijke advertenties en spotje op televisie, radio en in de kranten.
Zo wil de bewindsman dat voortaan in elke wervende tekst voor een financieel product duidelijk wordt aangegeven welke toezichthouder kritisch naar dat product heeft gekeken. Het gaat daarbij om De Nederlandsche Bank, de Pensioen- en Verzekeringskamer of de Autoriteit Financiële Markt (AFM).
Hoogervorst wil in ieder geval voorkomen dat Nederlanders met geleend geld allerlei financiële avonturen aangaan. Hiervoor zal in de advertenties dan ook duidelijk moeten worden gewaarschuwd.
De extra regels gelden overigens alleen voor reclame-uitingen waarin daadwerkelijk financiële producten worden aangeprezen.