De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 29 augustus 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Kies uw favoriete winkel 
Elite Modellook 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Reclame leningen
fors aan banden

   
 

door Ronald Veerman DEN HAAG - De regels voor reclamespotjes en wervende krantenadvertenties waarin beleggingsfondsen, kredieten en andere financiële producten worden aangeprezen, zullen fors worden aangescherpt. Via extra waarschuwingen wil het kabinet voorkomen dat burgers die krap bij kas zitten, toch geld gaan lenen om in zee te gaan met de aanbieder van de ogenschijnlijk lucratieve financiële deal.

Banken en verzekeraars kunnen straks dan ook niet meer volstaan met de bekende leus 'in het verleden behaalde rendementen vormen geen garantie voor de toekomst' om burgers te behoeden voor een te snel en ondoordacht besluit.

Minister Hoogervorst (Financiën) zal morgen in de ministerraad een aantal extra eisen presenteren die de consument beter moet beschermen tegen de vaak aanlokkelijke advertenties en spotje op televisie, radio en in de kranten.

Zo wil de bewindsman dat voortaan in elke wervende tekst voor een financieel product duidelijk wordt aangegeven welke toezichthouder kritisch naar dat product heeft gekeken. Het gaat daarbij om De Nederlandsche Bank, de Pensioen- en Verzekeringskamer of de Autoriteit Financiële Markt (AFM).

Hoogervorst wil in ieder geval voorkomen dat Nederlanders met geleend geld allerlei financiële avonturen aangaan. Hiervoor zal in de advertenties dan ook duidelijk moeten worden gewaarschuwd.

De extra regels gelden overigens alleen voor reclame-uitingen waarin daadwerkelijk financiële producten worden aangeprezen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 29 augustus 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.