HEERLEN - Terroristen kunnen het binnendringen in de cockpit van een vliegtuig voortaan wel vergeten. Messen, kogels en zelfs explosieven maken geen schijn van kans meer dankzij de eerste goedgekeurde gepantserde cockpitdeuren, die door chemiereus DSM in Heerlen zijn ontwikkeld.

|
(Foto: ANP)
|
De nieuwe cockpitdeur is twintig keer sterker dan staal. Het materiaal is chemisch ontwikkeld op basis van de moleculen van het bekende lichtgrijze, plastic boterhamzakje. "De moleculen zijn langgerekt en lijken een beetje op spaghetti", is de verklaring die de ingenieurs laconiek geven. Voor de rest blijft het één van de vele geheimen van de smid.
In de kleine schietstudio onder de DSM-vestiging vergaapten luchtvaartspecialisten zich gisteren. Kogels .44 magnum of .9 smoorden als erwten in een enkele millimeters dik paneel van een cockpitdeur.
De cockpit is veilig, dat staat vast. Geen doorkomen aan. De belangstelling komt uit de hele wereld. "Overtuigend", zegt ook Henk de Vries, boegbeeld van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV).
KLM en tal van andere grote internationale luchtvaartmaatschappijen laten de cockpitdeur uit Limburg inmiddels inbouwen. Vliegtuigen die het luchtruim van de VS in willen moeten daarvan trouwens in 2003 zijn voorzien.
De Europese Unie ruziet nog over de regels, die invoering en andere maatregelen verplicht moeten stellen. Maatschappijen die daarvoor het geld niet (over)hebben kunnen de na de 11e september beloofde extra veiligheidsmaatregelen voor passagiers en bemanning daarom nog uitstellen.
De strenge Amerikaanse luchtvaartautoriteiten, de Federal Aviation Authorities (FAA) keurden de DSM-cockpitdeur tot nu toe als enige cum laude goed. De Boeing- vliegtuigfabriek en ook andere vliegtuigfabrikanten besloten al om de cockpitdeur te laten aanbrengen. Airbus beslist binnenkort.
Frank Jouke Schaap, marketing- en verkoopdirecteur van DSM High Performance Fibers, is vooral trots op de drie DSM-ers die de toepassing van de Dyneema-vezels hebben ontwikkeld: Koos Mencke, Renée Steeman en Jan Beugels. Zij werden inmiddels in de VS onderscheiden als 'Helden van de Chemische Industrie'.
"Het is om ontzettend trots op te zijn. Niet alleen zakelijk. Nederland loopt met deze fantastische toepassing toch weer helemaal voorop. Vergeleken met de ook niet slechte producten van onze concurrenten, Dupont bijvoorbeeld, is de Dyneema-vezel de nieuwste generatie op dit gebied", zegt Frank Jouke Schaap, die ook wijst op andere veiligheidstoepassingen, zoals kogelvrije vesten, helmen en andere pantsers voor mens en materiaal. VNV-voorzitter Henk de Vries is even enthousiast, maar waarschuwt dat het niet alleen om de cockpitdeur gaat. "Wij bepleiten veiligheid in breed opzicht, zowel op de grond als in de lucht. Betere opleidingen, betere controles en ook extra zorgvuldigheid bij het nagaan van achtergronden van luchtvaartpersoneel."
Op de vraag of piloten moeten worden uitgerust met een vuurwapen, zegt de VNV-baas: "Wij zijn daarvan een absoluut tegenstander. We hebben daarvoor de opleiding niet gehad, het is ook onze taak niet. Als er uiteindelijk bewapende veiligheidsmensen aan boord moeten komen, zullen we dat alleen accepteren als die in dienst van de overheid zijn en onder commando van de gezagvoerder komen."