VOORBURG - Het vertrouwen van de consument in de economie lijkt in een niet te stuiten duikvlucht te zijn beland. Deze maand ging de vertrouwensindex voor de zevende achtereenvolgende maand omlaag en belandde daarmee op het niveau van maart 1993, het dieptepunt van de vorige periode van economische teruggang.
Dat blijkt uit gisteren door het Centraal Bureau voor de Statistiek bekendgemaakte cijfers.
Vooral de bereidheid tot het doen van grote aankopen, zoals televisies, koelkasten en computers, is in elkaar gestort en ligt nu op het laagste punt sinds midden 1985.
De consumenten verwachten ook weinig goeds van de economische ontwikkelingen in de komende twaalf maanden.
Vooral over het verloop van de werkloosheid worden de verwachtingen steeds zwartgalliger. Deze maand rekent 64 procent van de consumenten op een oplopende werkloosheid. In juli was dat 58 procent en in mei nog maar 34 procent.
De consumenten geven aan dat zij bij teruglopende inkomsten vooral zullen bezuinigen op duurzame artikelen (26 procent) en op vakantie en uitgaan (22 procent).
De auto wordt steeds meer als een noodzakelijke kostenpost beschouwd, waarop slechts weinigen (9 procent) willen bezuinigen.