HOOFDDORP - De KLM gaat het midden- en kleinbedrijf vanaf dit najaar vliegvoordeel bieden. De luchtvaartmaatschappij zoekt met forse kortingen toenadering tot de groep van zeker 50.000 zakenreizigers van meer dan 14.000 ondernemingen die nu nog vrijwel uitsluitend door reisagenten wordt bediend.
|
De KLM gaat zich richten op zakenreizigers uit het midden- en kleinbedrijf. (Foto: PETER-VINCENT SCHULD/SCHULD)
|
De KLM is nu ondervertegenwoordigd in het midden- en kleinbedrijf, omdat een rechtstreeks contact met de mkb-ondernemers ontbreekt. Door met deze groep direct contact te zoeken kan de 'Koninklijke' ook besparen op de distributiekosten.
De distributiekosten van de KLM bedragen momenteel zo'n 20% van de omzet. Nu zwaar in de kosten wordt gesneden, wordt dus in alle opzichten ook bij de verkoop en distributie van vliegtickets op de kleintjes gelet.
"Het is geen actie tegen de reisagenten, maar het gaat om het belang van de KLM en een belangrijke groep passagiers, die we door de volledige zorg van de reisagenten nog te weinig of helemaal niet kennen", zegt Onno van den Brink, directeur van KLM Nederland, voorzichtig.
Zakenreizigers van kleinere ondernemingen krijgen vanaf dit najaar kortingen tot 10%, die op een zogenaamde BlueBiz-spaarrekening worden gezet. Van de gespaarde kortingen kunnen zonder verdere voorwaarden KLM-tickets worden gekocht.
Alle zakenreizigers uit het midden- en kleinbedrijf en de overige ondernemers met een gering reisbudget, waarop de KLM nu de commerciële pijlen gaat richten, kunnen deelnemen aan het BlueBiz-programma. De voordelen bestaan naast kortingen verder onder meer uit het gebruik van de business-classlounge, ook als economy wordt gereisd.
Om van het nieuwe KLM-ondernemersprogramma te kunnen profiteren, wordt een klantnummer toegekend. De KLM bezit daarmee het profiel van de klant, 'alle weetjes en watjes' van de passagier; daarin schuilen de voordelen voor de maatschappij. "De zakenreiziger kan rechtstreeks zaken doen met ons of samen met de agent", aldus Van den Brink.
"We willen geen oorlog met de reisagent. Die heeft iets wat wij voor dezelfde vergoeding niet kunnen. Ingewikkelde zakenreizen, zoals vluchten aan hotels en huurauto's koppelen, daarmee kan op het reisbureau de toegevoegde waarde worden geleverd.".
Op dit moment worden nog 85% van alle KLM-vluchten via een reisbureau geboekt. Van den Brink: "Ook als dat vermindert - en vraag me niet hoeveel dat uiteindelijk wordt - blijft die rol in de distributie dus prominent." Als de reisagent zou gaan dwarsliggen, zou dat van de KLM overigens 3 tot 4% aan marktaandeel kunnen kosten.