|
Met zijn 33 jaar is Henk van de Lagemaat een oude debutant in het GP-circus. Maar dat mag de pret niet drukken voor de coureur uit Everdingen, die in zijn nopjes is met deze onverwachte buitenkans.
|
"Het is allemaal heel snel gegaan. Woensdag ben ik benaderd - De grote grijns waarmee Henk van de Lagemaat in Tsjechië de kleine delegatie van de media te woord stond, was typerend voor het enthousiasme waarmee de nieuwbakken grand prix-coureur aan het werk is gegaan. Van de Lagemaat is de vervanger van Jarno Janssen, die eerder deze week de renstal van Arie Molenaar plotseling verliet.
stapte ik op het vliegtuig en nu heb ik 35 ronden op het grand prix-circuit van Brno gereden", aldus de coureur uit Everdingen, die zich meteen voor de grote prijs van Tsjechië kwalificeerde. Hij deed dat op een Honda die duidelijk verschilt van zijn Aprilia-motor.
Hoewel Van de Lagemaat al 33 jaar is, hoopt hij morgen zijn buitenlandse GP-debuut te maken. "Die wens is er al langer, maar nu heb ik de kans gekregen en die grijp ik met beide handen aan. Daarbij laat ik dit weekeinde ook de wedstrijd in Tolbert schieten, waar ik mijn Nederlandse titel had kunnen prolongeren." De puntenvoorsprong van de koploper Van de Lagemaat laat dit ook toe, maar er moest wel eerst met zijn Nederlandse sponsor Van Dijk worden overlegd.
Het optreden in de kleuren van De Graaf is voorlopig eenmalig. "Na zondag zien we wel verder. Ik was al bezig met het grand prix-programma van volgend jaar, want die ambitie was er al en er wordt aan de financiering gewerkt", zegt de coureur die zich niet laat weerhouden door zijn leeftijd. Hans Spaan, chef-technicus van het team van De Graaf, voegt daar direct aan toe: "Hij is op dit moment de sterkste Nederlander in de 250-cc klasse."
In de strijd met de wereldtoppers in de kwartliterklasse, zoals Marco Melandri en Fonsi Nieto, maakt Van de Lagemaat zich geen illusies. "Ik moet me richten op een goede kwalificatie. Dit circuit is nieuw voor mij en ook deze motor heb ik vooraf niet kunnen testen." Toch ziet de ambitieuze coureur een paar richtpunten op de warme heuvelachtige piste. "Een paar jongens ken ik al uit het Europees Kampioenschap. Daar wil ik me aan optrekken", aldus de man die eerder zelf de Nederlandse wedstrijd van het EK in Assen op zijn naam wist te brengen.
Trainingstijden:
Moto GP-klasse: 1. V. Rossi (Italië) Honda 2.00,161 is 161,872 km per uur; 2. M. Biaggi (Italië) Yamaha 2.00,340; 3. D. Kato (Japan) Honda 2.00,390; 4. S. Gibernau (Spanje) Suzuki 2.00,567; 5. A. Barros (Brazilië) Honda 2.00,619 en 18. J. van de Goorbergh (Nederland) Honda 2.02,025.
250-cc klasse: 1. F. Nieto (Spanje) Aprilia 2.03,340 is 157,7 km per uur; 2. S. Porto (Argentinië) Yamaha 2.03,711; 3. M. Melandri (Italië) Aprilia 2.04,054; 4. T. Elias (Spanje) Aprilia 2.04,345; 5. R. Locatelli (Italië) Aprilia 2.04,349 en 27. is Henk van de Lagemaat (Nederland) Honda 2.10,040.
125-cc klasse: 1. P. Nieto (Spanje) Aprilia 2.09,526 is 150,169 km per uur; 2. D. Pedrosa (Spanje) Honda 2.09,554; 3. A. Vincent (Frankrijk) Aprilia 2.09,752; 4. S. Sanna (Italië) Aprilia 2.09,851; 5. G. Talmacsi (Hongarije) Honda 2.10,013.