AMSTERDAM - De luchthaven Schiphol klimt sneller dan verwacht uit het dal van de wereldwijde luchtvaartcrisis. Concurrenten als Frankfurt, Londen en Rome blijven daarbij achter. Financieel directeur Pieter Verboom was gisteren bij de presentatie van de halfjaarcijfers één en al optimisme.
Het volgend jaar verwacht Verboom eindelijk de vurig bepleite beursgang van Schiphol, nu een gedeeltelijke privatisering vastligt in de kabinetsplannen.
De financieel directeur schrijft het meegevallen resultaat voor een groot deel toe aan het grotere aanbod van prijsvechters zoals Easyjet en Basiq Air, waarvan het marktaandeel op Schiphol steeg van 4% naar 7%.
Voor het hele jaar 2002 voorspelde Verboom een lichte groei van het aantal passagiers en van de hoeveelheid vracht op Amsterdam Airport Schiphol. Eerder was voor het jaar 2002 nog een daling van het passagiers- en vrachtvervoer verwacht.
Over de eerste zes maanden is de nettowinst gedaald van €88,5 miljoen tot €57,4 miljoen. De reden is niet een slechter bedrijfsresultaat, maar het feit dat de luchthaven dit jaar voor het eerst vennootschapsbelasting moet betalen. Daarvoor is een bedrag van €31,8 miljoen gereserveerd.
In totaal reisden het eerste half jaar 19,1 miljoen passagiers via Schiphol. Dat waren er 0,9% minder dan in 2001.