De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 24 augustus 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Kies uw favoriete winkel 
Elite Modellook 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Klant wil geen
Beter Bed

Van een onzer verslaggeefsters

   
 

AMSTERDAM - Door de euro en aanhoudend slecht economisch nieuws schuiven consumenten de aankoop van een nieuw bed of matras steeds verder voor zich uit. Dat merkt beddenreus Beter Bed direct in haar resultaat. Met scherpe aanbiedingen en nog meer vestigingen hoopt het bedrijf potentiële kopers toch over de streep te trekken en uit de gisteren gepresenteerde rode cijfers te komen.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 20kb)
Kijken, maar niet kopen. Klanten stellen de aankoop van een nieuw bed uit. (Foto: Frans Jongen)
De keten leed over het eerste halfjaar van 2002 een verlies van €0,9 miljoen, tegenover een nettowinst van €5,5 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat kwam uit op €0,1 miljoen, wat slechter was dan Beter Bed in het voorjaar voorspelde.

Directievoorzitter Frans Geelen wijt het slechte resultaat vooral aan de economische omstandigheden. "Zowel op de beurzen als in de algemene economie is een teruggang te zien. Consumenten zijn hierdoor een stuk voorzichtiger bij duurzame aankopen. De euro gooide nog eens olie op vuur. Daarbij komt dat het aantal verhuizingen flink is teruggelopen, terwijl dit meestal de aanleiding vormt om een nieuw bed of matras te kopen."

Het bedrijf ziet een aantal mogelijkheden om in deze 'beroerde tijden' de omzet toch te stimuleren. "Waar mogelijk reduceren we kosten. Verder gaan we onze producten nog agressiever promoten: meer scherpe aanbiedingen." In dit opzicht ziet de bestuursvoorzitter nog kansen in de discountformule. "We hebben al een aantal discountzaken, maar misschien dat we dat assortiment nog vergroten. Maar dit zal niet op korte termijn gebeuren of onze kernactiviteit worden."

Tot slot wil de keten nog verder uitbreiden. "Doordat het economisch minder gaat, komen er veel locaties vrij tegen lagere prijzen. Een geluk bij een ongeluk, kun je het noemen. Als de markt aantrekt, zal het herstel bij ons een stuk sneller gaan dan bij de concurrentie." De teller staat nu op 597 vestigingen, waarvan 504 Matratzen Concord.

Geelen heeft er het volste vertrouwen in dat het consumentenvertrouwen terugkomt. De vraag is wanneer. Een voorspelling voor de cijfers over het hele jaar durft hij dan ook niet te doen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 24 augustus 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.