De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 24 augustus 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Kies uw favoriete winkel 
Elite Modellook 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Katja's twijfel
in de liefde

   
 

AMSTERDAM - "Liefde", zegt Katja Schuurman (27) met een diepe zucht. "Ik word er gek van. Het is het allerbelangrijkste maar ook het moeilijkste in mijn leven." Een week voor de première van de liefdesfilm 'Oesters van Nam Kee', waarin alles draait om de onmogelijke relatie tussen het Amsterdamse boeffie Berrie, gespeeld door Egbert Jan Weeber (21) en de sexy Thera, gespeeld door Katja, begint het echte leven wel heel erg overeen te komen met het filmscript.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (341x512, 20kb)
Voor Katja Schuurman is de liefde het allerbelangrijkste, maar ze heeft het er wel moeilijk mee. (Foto: glenn wassenbergh)
Katja is net terug van een vijf weken durende romantische vakantie met tegenspeler Eggie, want tijdens en na het opnemen van 'Oesters van Nam Kee' zijn ze ook echt verliefd geworden. Maar om te zeggen dat ze haar geluk stralend van de daken schreeuwt, nou nee.

Katja zoekt steun bij Johnny de Mol jr., die in Oesters het straatschoffie Otto speelt en met wie Katja al langer erg bevriend is: "Als ik ergens mee zit, praat ik met Johnny. Hij begrijpt mij. Wij zijn als het ware van dezelfde boom gevallen. Guusje Nederhorst zegt altijd: jij bent een vrouwelijke Johnny en hij is Katja in een mannenlichaam."

Ze aarzelt, pakt Johnny's hand. Hij knikt bemoedigend. Katja: "Weet je, het is net als met een zwangerschap in de eerste drie maanden. Het is nog niet zeker, het is nog te pril. Jij vraagt of het goed gaat met Eggie, of hij de ware is in mijn leven? Ik kan daar niks op zeggen. Want ik weet het zelf niet. Het is nog te vroeg. Echt, ik durf nu geen voorspelling te doen. We zullen zien. Ik vind liefde ontzettend gecompliceerd. Als je met iemand dat zielsverwante gevoel hebt, zonder dat iets ook maar een verplichting wordt. Dat is prachtig. Liefde zonder moeten, want dat nekt het gevoel. We zullen zien, we zullen zien."

Eggie en jij zijn toch al heel lang samen. De opnames van 'Oesters van Nam Kee' zijn al in februari afgerond en je bent net vijf weken met elkaar op vakantie geweest. Je nam Egbert Jan zelfs mee naar de bruiloft van je zus op Bali.

Glimlacht: "Ja, en dat was heel fijn. We hebben elkaar grondig leren kennen en heel wat meegemaakt."

Enorme bos

Ze schudt haar flink wat kortere haar losjes naar achteren. Van de hak op de tak springend: "Als ik nu naar foto's van vroeger kijk, toen ik die enorme bos krullen had, dan denk ik: had iemand toen niet even kunnen zeggen dat ik wel heel erg veel haar had. Een beetje te, zeg maar. Tjonge, wat zag dat er raar uit, zeg. Afknippen zou mijn sexy imago aantasten, vonden ze toen. Wat een onzin, hè." Ze frunnikt aan het bedeltje van een mini-playboy-bunnie aan haar roze slipje, dat net boven haar lage spijkerbroek uitkomt. "Alsof erotiek in je haar zou zitten." De sensueelste vrouw van Nederland pauzeert. "Op Bali heeft Eggie mijn leven nog gered. Het was de eerste dag, ik was aan het zwemmen in zee en het leek opeens wel of ik tegen een jetstream in aan het zwemmen was. Ik wilde naar de kant, maar hoe ik ook zwom, ik kwam geen centimeter vooruit. Ik gilde naar Eggie. Maar hij dacht eerst dat ik een grapje maakte. Katja, de drama-koningin. Weet je wel, altijd overdreven. Maar een Balinees, die daar de stromingen kent, snelde toe met een touw. En toen is Eggie met een touw om zijn middel naar me toegekomen en heeft me eruit getrokken, terwijl die Balinees hem weer vasthield aan dat touw vanaf het strand. Anders waren we samen verdronken. Lief hè?"

Veel seks

'Oesters van Nam Kee' is de meest erotische film die Katja ooit opnam. De liefdesscènes zijn heel expliciet en op het laatst zijn er zelfs scènes uitgeknipt, omdat er volgens een testpubliek te veel seks in zat. "De film is inderdaad heel realistisch. Niet bepaald Amerikaans preuts dus, maar ook niet zo plat dat je, als je hem hebt gezien, zelf de eerste drie weken geen zin meer hebt om te vrijen. Mijn moeder heeft hem gezien en goede vriendinnen. En wat overheerst, is het gevoel. Het is vooral een heel ontroerende film. Ik denk dat veel mensen er met tranen in hun ogen naar zullen kijken."

Johnny: "Er is in het midden een seksscène ingekort, omdat die scène de vaart uit de film haalde." Katja knijpt Johnny in zijn arm: "Maar Johnny's blote billen zitten er nog in, hoor. Hij heeft geen seks in de film, maar hij is aan het moonen. Dat betekent dat je onverwacht je broek laat zakken en je achterwerk laat zien. En Johnny blowt in de film."

Johnny: "In het echte leven ben ik niet zo'n jointjes-roker. Ik wil er altijd van slapen en verder doet het me niks. Maar mijn filmkarakter Otto is er gek op. Hij rookt en blowt dat het een lieve lust is. We moesten tijdens het opnemen zelfs zo veel roken dat we er helemaal ziek van werden. Bijna reden om zelf te stoppen. Echte joints zijn er niet op zo'n set hoor, alleen tabak die extra rook afgeeft. Otto was trouwens wel een lekker plat karakter om te spelen. Hij is een beetje dommig en hij praat heerlijk puur Amsterdams. Daar heb ik geen extra spraaklessen voor hoeven nemen. Ik ben erin opgegroeid. Als ik een willekeurig café in de Jordaan binnen stap, staat er altijd wel een achtertante van me achter de toog. Platinablond haar en zo'n tijgerpakkie aan: "Hé Johnnie!" Katja had het recht bedongen om achteraf zelf stukjes uit de vrijscènes te mogen halen. "Ik had een soort censuur, waar ik overigens nauwelijks gebruik van heb gemaakt. Dat wilde ik omdat ik me dan tijdens het opnemen lekker vrij kon voelen. En niet steeds hoefde te denken: buik inhouden, denk aan je borsten. Ik kon dan natuurlijker spelen." Ze knijpt haar ogen dicht: "Die seksscènes met Eggie gingen natuurlijk prima. Dat spreekt voor zich. Al bij de casting was er direct chemie tussen ons. Eggie was al geselecteerd als hoofdrolspeler, ik deed als zoveelste actrice auditie. Toen Eggie en ik samen scènes moesten doen, begon hij te hakkelen en te stamelen. Dat was precies wat de regisseur wilde. De schattige relatie tussen een jong lief boeffie en een wat oudere meer ervaren jonge vrouw. Wij schelen in het echt ook zes jaar."

Playboy

Nederland heeft Katja altijd bloot willen zien. Toch weigerde ze voor Playboy te poseren. Haar filmkarakter Thera doet dat schaamteloos en in de film is te zien hoe een wulpse Katja poseert. Is dat niet een beetje dubbel? "Ik schaam me niet voor mijn lichaam. En in deze film is het logisch in het verhaal. Thera is stripteasedanseres. In de film is het niet bloot om het bloot, van kijk mij nou. Dat gevoel zou ik hebben als ik als mezelf in Playboy zou gaan staan. Bovendien acteer ik ook epilepsieaanvallen waaraan Thera lijdt. Dat heb ik toch ook niet zelf."

Johnny: "Het blijft acteren, ook al is het heel knap. Voor de seksscènes van Katja en Eggie waren hele choreografieën geschreven, alsof ze samen een dans moesten opvoeren." Katja grijnst: "En wij lieten het gewoon ontstaan. Daar is het vast veel mooier door geworden."

Dus je bent wel verliefd? "Ik weet het echt niet. Weet je wat wel zeker is? Dat Johnny mijn beste vriend is. Als wij samen uit eten gaan, zetten we het hele restaurant op zijn kop. Misschien wel omdat wij wél lol hebben en de rest van het restaurant niet."

Johnny: "Mijn echte vrienden zijn op de vingers van één hand te tellen. Ik vind vriendschap het allerbelangrijkste in het leven."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 24 augustus 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.