AMSTERDAM - Het uitblijven van grote scheepsrampen is voor Smit Internationale op haar beurt een ramp. De bergingsschepen van het Rotterdamse concern liggen al maandenlang vrijwel werkloos te dobberen. Hetzelfde geldt voor een belangrijk deel van de drijvende kranen, aangezien diverse grote hijsopdrachten zijn uitgesteld. Hierdoor kelderde het resultaat van het sleep- en bergingsbedrijf over het afgelopen halfjaar met ruim 50%. Volgend jaar staat Smit echter veel bergingen en hijswerk te wachten.
|
De bergingsschepen van Smit liggen al maandenlang vrijwel werkloos te dobberen. (Foto: ANP)
|
"Ik heb goed nieuws en slecht nieuws", zo begon bestuursvoorzitter Ben Vree gisteren de presentatie van de halfjaarcijfers. Het slechte nieuws was eigenlijk al bekend. Begin vorige maand kwam het bedrijf met een winstwaarschuwing. Door een gebrek aan bergingsopdrachten en uitstel van grote hijs- en transportorders kondigde Vree destijds reeds aan dat de winst over 2002 lager zou uitpakken dan hij eerder had voorspeld.
Nu werden echter de harde cijfers achter deze waarschuwing zichtbaar. Waar in de eerste helft van 2001 nog een resultaat van €9,5 miljoen werd behaald, kwam Smit de afgelopen zes maanden niet verder dan €4,6 miljoen. In dat cijfer zit nota bene ook nog een boekwinst van €2,3 miljoen uit diverse verkopen.
Behalve gebrek aan opdrachten vormde ook de lage dollarkoers (een groot deel van de werkzaamheden van Smit wordt betaald in dollars) een oorzaak van de tegenvallende resultaten. In de Rotterdamse haven, waar Smit voornamelijk sleepdiensten uitvoert, heeft het bedrijf bovendien last van extreem lage tarieven. "Wij hanteren als gevolg van een hevige concurrentiestrijd in de haven momenteel de laagste sleeptarieven ter wereld. Het plan is om deze op korte termijn met 15 tot 25% te verhogen", kondigde Vree aan. Ook het wegvallen van een belastingvoordeel na kritiek van de Europese Commissie, die het voordeel bestempelt als 'oneigenlijke staatssteun', drukt de winst. Smit zegt uit te sluiten dat de belastingdienst het totale fiscale voordeel (ter grootte van enkele tientallen miljoenen euro's over de afgelopen elf jaar) gaat terugvorderen, zoals de Europese Commissie heeft geëist.
Het bedrijf verwacht voor het hele jaar een winst van €12 miljoen. Eerder was dat nog €18 miljoen.