De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 22 augustus 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Kies uw favoriete winkel 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Consumenten rekenen
af met horeca

Van onze economische redactie

   
 

DEN HAAG - De horeca beleeft momenteel moeilijke tijden. Vooral de cafés zijn de afgelopen maanden door de consument zwaar afgestraft voor de buitensporige prijsstijgingen. De verkoop van bier, koffie en fris aan de bar en op de terrasjes liep in het tweede kwartaal, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, terug met maar liefst 7,7 procent.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (300x200, 19kb)

Dat had tot gevolg dat de cafés - ondanks de forse prijsstijging van 8,2 procent - voor het eerst sinds 1996 minder geld in hun kassa's zagen stromen, ook al gaat het om een kleine daling van 0,1 procent.

Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Ook cafetaria's, restaurants en snackbars hebben minder eters verwelkomd. In het tweede kwartaal zagen de eethuizen weliswaar 4,6 procent meer geld in de kassa's vloeien. Echter, in deze branches overtreft de prijsstijging eveneens de groei van de omzet. Hierdoor zagen de cafetaria's, restaurants en snackbars de verkopen gemiddeld met 1,2 procent dalen.

Zuiniger

Volgens het bedrijfschap Horeca en Catering zijn consumenten 'zuiniger geworden en meer prijsbewust'. Het schap wijt dit aan het uitblijven van economisch herstel en dalende beurskoersen. "Over de hele linie is alles sinds de invoering van de euro duurder geworden, waardoor consumenten met hetzelfde budget nu nog maar vier in plaats van vijf biertjes kunnen kopen", aldus een woordvoerder.

Volgens hoogleraar economie Maarten Janssen van de Erasmus Universiteit Rotterdam is de economische tegenwind niet de enige reden voor de omzetdaling in de horeca: "De onzekere economie is één reden, maar het lijkt dat vooral de cafébranche zich met de forse prijsstijgingen flink in de vingers heeft gesneden. Mensen drinken nu vaker een biertje of kopje koffie thuis, zo simpel is dat."

Janssen heeft ook nog een hint: "Vooral de cafébranche moet goed nadenken. Het zou misschien logisch zijn om de prijzen weer te verlagen."

Hotels lieten volgens het CBS nog wel een groei zien: deze branche komt op een totale omzetstijging uit van 5,9 procent. "Gecorrigeerd voor prijsstijgingen is 1 procent meer uitgegeven. Hotels hebben met kortingsacties het aantal klanten op peil weten te houden", aldus de zegsman van het bedrijfschap.

Volgens hem reageert de hotelsector vertraagd op economische omstandigheden. Hotels, pensions en conferentieoorden tellen relatief veel zakelijke klanten, die lang van tevoren boeken. "Een jaar van tevoren is niet ongewoon. Maar we weten nu al dat bijvoorbeeld de aanvragen voor over een halfjaar minder zijn."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 22 augustus 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.