AMSTERDAM - Stork is er in geslaagd ondanks de aanhoudende economische tegenwind een nettowinst van €17 miljoen te behalen over de eerste helft van het jaar. In dezelfde periode vorig jaar was er sprake van een verlies van €34 miljoen, maar toen werd er een voorziening getroffen van €70 miljoen. Het ziet er niet naar uit dat de tegenwind zal luwen in de tweede helft van het jaar.
Desondanks sprak financieel bestuurder Maarten Schönfeld de verwachting uit dat Stork dit jaar winstgevend zal afsluiten op voorwaarde dat de economie niet verder verslechtert. Hij houdt hierbij echter geen rekening met mogelijke bijzondere baten en lasten en afwaarderingen. In deze laatste toevoeging schuilt het probleem voor Stork. Vooral Stork Aerospace Services gaat door de crisis in de luchtvaart, als gevolg van de aanslagen op 11 september, onzekere tijden tegemoet. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij US Air, die tientallen Fokkers-70 in de vloot heeft, zag zich genoodzaakt uitstel van betaling aan te vragen. Stork doet weliswaar het onderhoud aan deze toestellen niet zelf, maar levert wel de benodigde onderdelen. Daarnaast heeft American Airlines, die beschikt over een vloot van 74 Fokkers 100, aangekondigd deze vloot in de tweede helft van 2003 af te zullen stoten.
Wat de strop zal zijn voor Stork Services is volgens Schönfeld moeilijk in te schatten. "Als deze machines naar Europa komen zou dat goed voor ons zijn. Wij kunnen dan doorgaan met de levering van onderdelen voor onderhoud. Als ze van hun vleugels worden ontdaan en in de woestijn gezet, wordt het een ander verhaal. We onderzoeken op dit moment de mogelijke gevolgen. Dat is vooral van belang voor de waardering van de voorraden. Als er minder vliegtuigen in onderhoud zijn, zal de omloopsnelheid van de onderdelen afnemen. We zouden dan gedwongen kunnen worden een afwaardering op de voorraden te doen." Schönfeld verwacht echter dat een deel van de vliegtuigen naar Europa zal komen. "Vooral de KLM vliegt er graag mee."
Een andere tegenvaller is het dreigende faillissement van de vliegtuigbouwer Fairchild Dornier aan wie Stork via een industriepartner de volledige bekabeling van een nieuwe toestel zou leveren. Door het faillissement dreigt een onderbezetting bij de bekabelingsactiviteiten. Schönfeld verwacht in verband hiermee in de tweede helft van het jaar een eenmalige buitengewone last.
Hoe hoog die zal zijn, kon de financieel topman echter nog niet zeggen.
Aerospace Industries heeft betere vooruitzichten met grote programma's als de Airbus A380 en de Amerikaanse Joint Strike Fighter. Aerospace behaalde over de eerste helft van het jaar een bedrijfsresultaat van €6 miljoen tegen €11 miljoen een jaar eerder bij een omzet van €187 miljoen (€182 miljoen 2001).
Ook bij Industrial Components gaan de zaken moeizaam. Het bedrijfsresultaat halveerde van €4 miljoen over de eerste helft van 2001 naar €2 miljoen terwijl de omzet daalde van €87 miljoen naar €68 miljoen. Vooral de ontwikkeling in de chipindustrie speelde deze divisie, die toeleverancier is van onder meer ASML en Philips Medical Systems, parten. Verder herstructureren is hier volgens Schönfeld noodzakelijk aangezien een spoedig herstel van de chipsector niet in het verschiet ligt. Er zullen enkele tientallen banen komen te vervallen en er moet een voorziening worden genomen van 'een paar miljoen euro'.
In de energiesector heeft Stork te kampen met het terugvallen van de orders uit de VS. Veel Amerikaanse energiebedrijven zijn in de problemen beland en er worden minder gasturbines besteld. Dit leidt ook tot minder onderhoud en dat was voor Stork een zeer winstgevende activiteit.
Positief nieuws was dat het bedrijf druk doende is financieel orde op zaken te stellen en de cashflow en de liquiditeit het afgelopen halfjaar zijn verbeterd. Het werkkapitaal nam met €48 miljoen af. Het streven voor heel 2002 ligt op een afname van €70 miljoen. De cashflow ging van €119 miljoen negatief naar €64 miljoen positief en de liquiditeitspositie verbeterde met €64 miljoen tot €30 miljoen positief.
Het totale bedrijfsresultaat van de strategische activiteiten lag in het eerste halfjaar met €25 miljoen duidelijk lager dan de €47 miljoen in dezelfde periode van 2001. Ten opzichte van het laatste kwartaal van 2001 bleef het bedrijfsresultaat ongeveer gelijk.
De grote afwezige tijdens de toelichting op de cijfers was Aad Veenman die vorige week onverwachts en met onmiddellijke ingang onder druk van de raad van commissarissen zijn positie als bestuursvoorzitter van Stork neerlegde.
Twee uur later werd bekend dat Veenman de nieuwe topman van NS werd. Ook zijn opvolger Sjoerd Vollebregt was gisteren niet aanwezig. Vragen over de toekomst van Stork werden afgewimpeld met de mededeling dat het aan Vollebregt is om die uit te stippelen. Na een oriëntatie van drie à vier maanden zal hij volgens Schönfeld 'de strategie ter hand nemen'.