De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 22 augustus 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Kies uw favoriete winkel 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Goedkope Koreaan niet
te onderhouden

   
 

door Michiel Hoogers AMSTERDAM - Voor zo'n tweehonderd trotse bezitters van een Hyundai Galloper breken moeilijke tijden aan. Voor het onderhoud van dit model, dat nooit via de officiële importeur is ingevoerd, kunnen zij namelijk niet bij een Hyundai-garage terecht.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x279, 26kb)
John Smits met zijn Hyundai Galloper die hij amper gerepareerd kan krijgen. (Foto: Frans Jongen)
"Schandalig", vindt John Smits (36). "Ik heb die wagen ruim twee jaar geleden gekocht. Hij was spiksplinternieuw en goedkoop. Ik was een jonge ondernemer en blij met een goeie auto."

Volgens Smits, eigenaar van een discotheek in Castricum, kreeg hij na een jaar problemen om de auto gerepareerd te krijgen. "De motor ging kapot, de garage gaf geen garantie en ik bleek stad en land te moeten af bellen om aan nieuwe onderdelen te komen."

De Hyundai-importeur kent het probleem. Een woordvoerster legt uit dat enkele honderden Gallopers een paar jaar geleden via de parallel--import in Nederland zijn verkocht. "Hyundai Nederland kent de Galloper niet en wij bestellen ook geen onderdelen", zegt zij.

De wagens zouden oorspronkelijk bestemd zijn geweest voor Zuid-Amerika. Ze zouden technische verschillen vertonen met vergelijkbare automodellen voor de Europese markt, bijvoorbeeld wat betreft de motor, de wielophanging, de banken en de achterlichten.

De importeur van de auto's, Van Vliet Trucks uit Nieuwerkerk aan den IJssel, is zich van geen kwaad bewust. De juridisch adviseur van het bedrijf vertelt hoe Van Vliet twee jaar geleden twee keer een partij van driehonderd Gallopers van de Hyundai-fabriek in Korea kocht.

"Wij verkochten in Nederland veel meer auto's dan de officiële importeur", zegt hij. "De importeur liep naar de rechter en die verbood onze verkoop. En nu houdt Hyundai de boot af. Natuurlijk kan iedere garage wel aan onderdelen komen."

De aanschaf van de stoere Galloper kostte John Smits 36.000 gulden, een kwart minder dan de adviesprijs. Het koopje leverde hem uiteindelijk alleen maar ellende op. Smits: "En toch hoop ik hem in orde te krijgen om er weer mee te rijden. Want, tja, verkopen kan ik hem niet. Zeker nu niet meer."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 22 augustus 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.