AMSTERDAM - Bankverzekeraar ING Groep heeft op 27 augustus 2001 de eurokoers ten opzichte van de gulden - 2,20371 - gedeponeerd als merk. Dat blijkt volgens merkenbureau Shield Mark uit een melding bij het Benelux merkenbureau die onlangs openbaar werd.
ING Groep liet het merk 2,20371 registreren voor geluidsdragers (cd's, cassettes, dvd's en platen), beelddragers (videobanden, interactieve cd's) en mobiele telefoons, maar ook voor koffie, thee, cacao, suiker, rijst, koffiesurrogaten, meel en graanpreparaten, brood, banketbakkers- en suikerbakkerswaren, ijs, honing, gist, zout, mosterd, azijn en taarten.
Voor de meer voor de handliggende financiële producten, deponeerde ING Groep 2,20371 niet als merk. Wienaldus de Knoop was de bankverzekeraar zes dagen voor en claimde de cijferreeks voor financiële zaken en verzekeringen (net als voor meer aardse dingen als juwelen en dasspelden).
Een woordvoerster van ING Groep bevestigt dat ING 2,20371 als merk gedeponeerd heeft. Volgens haar gebeurde dat door het bedrijfsonderdeel Victoria Loyalty, dat loyaliteitsprogramma's en relatiegeschenken ontwikkelt. Victoria werkt ook voor derden. Waarschijnlijk dat daarom de eurokoers voor 'ING-vreemde' producten toch als merk is gedeponeerd, denkt de woordvoerster.