AMSTERDAM - Iets meer dan de helft van de Nederlandse bevolking heeft momenteel een bril of contactlenzen nodig. Dat aantal groeit nog steeds, met name als gevolg van de vergrijzing. De optiekbranche vaart er wel bij en zag de omzet vorig jaar met 6 procent stijgen. In 2000 steeg de omzet zelfs met 10 procent en kwam uit op bijna 759 miljoen euro.
Dat blijkt uit het gisteren gepresenteerde rapport Branche in Detail van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Daaruit blijkt ook dat de omzet in de optiekbranche al sinds 1995 sterker stijgt dan die van de detailhandel als geheel.
De optiekbranche profiteert niet alleen van de vergrijzing, maar ook van de toegenomen koopkracht en het feit dat de bril een modeartikel is geworden. Daardoor worden er vaak verschillende brillen voor verschillende gelegenheden aangeschaft. Ook zonnebrillen zijn sterk aan mode onderhevig.
De omzetstijging kwam geheel voor rekening van de gestegen vraag. De prijzen van optische producten als brillen, contactlenzen of verrekijkers zijn sinds 1995 juist met gemiddeld 15 procent gedaald.
De optiekbranche telde in 2000 ruim 1100 ondernemingen met in totaal bijna 2000 winkels. Er zijn ruim 7600 personen in werkzaam.