ENSCHEDE - Klanten van Essent lopen de komende tijd het risico een foute rekening in de bus te krijgen omdat het energiebedrijf is overgestapt op een ander computersysteem. Alleen al in Twente, waar het nieuwe systeem deze maand als eerste werd ingevoerd, leverde dat tientallen klachten op.
Essent, met 2,3 miljoen klanten, voerde het andere systeem in omdat de nota's voortaan niet meer worden verspreid over elf, maar over twaalf maanden.
Woordvoerder G. Greiner erkent dat er fouten zijn gemaakt. "Gelukkig hebben we vrij snel in kunnen grijpen. We controleren alle rekeningen die de deur zijn uitgegaan en wanneer blijkt dat er iets mis is, nemen we direct contact met de klant op."
Volgens Greiner gaat het vooral om komma's die verkeerd worden geplaatst. "Dat kan inderdaad een behoorlijk verschil maken in de hoogte van de rekening. Maar met een nieuw computersysteem kun je fouten nooit helemaal uitsluiten."
Na Twente volgen in oktober Groningen, Drenthe en de rest van Overijssel. Limburg en Brabant kenden de twaalf-maandennota al, maar worden respectievelijk 1 december en 1 februari eveneens op het nieuwe automatiseringssysteem aangesloten.