BOEDAPEST - Het enige team dat na de Grand Prix van Hongarije lachend de Hungaroring verliet was, hoe kan het ook anders, Ferrari. Rubens Barrichello mocht gisteren in zijn bloedrode bolide zijn derde GP-zege in de wacht slepen, op de bumper gevolgd door zijn teamgenoot Michael Schumacher. De eerder al tot wereldkampioen 2002 gekroonde Duitser kon samen met zijn Braziliaanse teamgenoot opnieuw een titelfeestje vieren, want de Ferrari-overmacht van gisteren bezorgde het Italiaanse team met nog vier GP's te gaan ook al de wereldtitel voor constructeurs.

|
Feest voor Ferrari als Rubens Barrichello en Michael Schumacher (l) als de nummers één en twee de finish op de Hungaroring passeren. (Foto: AP)
|
Voor de overige teams was het bezoek aan Hongarije niets meer dan een verplicht nummer. Te halen valt er voor hen al tijden niets meer, sinds duidelijk is dat Ferrari zijn zaakjes dit jaar vrijwel perfect op orde heeft. Zoals op het kleine circuit even buiten Boedapest eens te meer duidelijk werd. De vrije trainingen werden geregeerd door Michael Schumacher, gevolgd door Barrichello; op zaterdag wisselde het duo tijdens de kwalificatie van plaats, zodat Barrichello zijn zesde pole-position mocht bijschrijven. Wie had gehoopt dat de race gisteren minder zou lijden onder een Ferrari-overheersing, kon die hoop na de eerste bocht in feite al laten varen. De beide Ferrari-coureurs maakten optimaal gebruik van de eerste startrij en verdwenen na de eerste paar bochten al snel uit het zicht van de weerloze concurrenten. Barrichello reed 77 foutloze rondjes aan kop en ook Schumi bleef in het kielzog van zijn teamgenoot geconcentreerd en dus zonder fouten.
Zijn jongere broer Ralf mocht als 'best of the rest' nog wel op het erepodium plaatsnemen, maar echt blij kon de Williams-BWM-coureur daar niet eens mee zijn. Hij moet zich gedurende de hele race bijna wanhopig hebben afgevraagd hoe de enorme achterstand, die hij en de overige F1-coureurs dit seizoen op Ferrari hebben, in vredesnaam ingehaald kan worden. Als Schumacher en Barrichello zich gisteren echt kwaad hadden gemaakt, was het hele veld door de twee Ferrari-coureurs op een ronde gezet; nu mochten vijf coureurs in ieder geval nog in dezelfde ronde finishen als het oppermachtige duo.
In de vier nog resterende WK-races kunnen de teams zich vast gaan concentreren op het seizoen 2003, waarin Ferrari - zoveel is inmiddels al duidelijk - opnieuw de te kloppen brigade zal zijn. McLaren en Williams, de teams die voor aanvang van het huidige seizoen als belangrijkste Ferrari-belagers werden gezien, zullen in ieder geval een paar goede gesprekken moeten voeren met bandenleverancier Michelin. De Franse bandenfabrikant is er tot op heden niet in geslaagd zijn topteams te voorzien van rubberen sloffen die onder alle omstandigheden kunnen concurreren met de Bridgestones van Ferrari.
McLaren zag mede daardoor zaterdag de kwalificatie uitlopen op het grootste fiasco van dit seizoen. Met een tiende (Coulthard) en elfde (Raikkonen) startplaats reed de brigade van teambaas Ron Dennis op voorhand een verloren race en het team verdient dan ook een compliment voor het feit dat beide coureurs gisteren alsnog in de WK-punten eindigden. Punten zaten er niet in voor Juan Pablo Montoya, die een vierde startpositie in een voor hem beschamende elfde eindklassering omzette.
Debutant Anthony Davidson, die bij Minardi de voor twee races 'op rust' gezette Alex Yoong vervangt, kon zijn eerste Formule 1-race niet opfleuren met een goede prestatie. De Brit wist zich wel te kwalificeren - iets waarmee zijn voorganger Yoong nog wel eens moeite had - maar de zware race op de Hungaroring eiste uiteindelijk toch zijn tol en Davidson eindigde zijn race in de grindbak. "Het is veel zwaarder dan het lijkt wanneer je naar de televisie kijkt", aldus de tijdelijke Minardi-coureur. "De schuiver was mijn eigen fout, ik wilde ruimte maken voor coureurs die mij op een ronde achterstand zetten, kwam daarbij op het vuile deel van de baan terecht en verloor de controle over de auto. Maar ik heb verder wel heel veel plezier gehad, vooral de pitstops waren een geweldige ervaring. Nu weet ik eindelijk hoe het voelt om een Formule 1-race te rijden."
En zo was er in de persoon van Davidson toch nog iemand, buiten de Ferrari-brigade, die met een goed gevoel de Hungaroring verliet. Het in grote financiële nood verkerende team van Arrows was daar niet eens gearriveerd, nadat teambaas Tom Walkinshaw zijn manschappen voor de race afmeldde. Over de gevolgen van deze afwezigheid werd het afgelopen weekeinde niets duidelijk. Walkinshaw beroept zich op 'overmacht' en hoopt daarmee sancties van de overkoepelende organisatie FIA te voorkomen. Jaguar-Cosworth-baas Niki Lauda liet wel al doorschemeren vandaag juridische stappen te zullen ondernemen tegen Walkinshaw, die volgens Lauda zijn financiële verplichtingen richting Cosworth niet is nagekomen.
Of het Arrows-team over twee weken wel aan de start van de Belgische GP verschijnt, zal vooral afhangen van de onderhandelingen die Walkinshaw voert met mogelijke kopers. Lange tijd leek voormalig BAR-baas Craig Pollock een serieuze gegadigde de gehele Arrows-boedel op te kopen, maar Pollock toonde zich dit weekeinde bepaald niet gelukkig met de afwezigheid van Arrows. "Dit maakt het er allemaal niet makkelijker op", aldus Pollock, die weinig reden tot lachen had. Maar dat gold eigenlijk voor iedereen die de afgelopen dagen op de Hungaroring niet in een rode Ferrari-outfit rondliep.
Mike Coughlan, die het Formule-1-seizoen begon als technisch directeur van Arrows, stapt over naar McLaren. Bij zijn nieuwe werkgever wordt hij hoofd ontwerp. De laatste maanden was Coughlan bij Arrows op het tweede plan gezet. Hij mocht zich niet meer met het werk in de fabriek in Leafield bemoeien. Coughlan gaat bij McLaren samenwerken met Adrian Newey, die de functie van technisch directeur bekleedt.