De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
zo 18 augustus 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Elite Modellook 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Wachtlijsthulp via internet
biedt patiënt helpende hand

   
 

AMSTERDAM - Een dialysevakantie voor kunstnierpatiënten op Jamaica, een knieoperatie in een 'vijfsterrenziekenhuis' in Thailand of een galblaasbehandeling in een luxe kliniek in Monaco. Door de chronische en ellenlange wachtlijsten in Nederland wijken steeds meer patiënten, al dan niet betaald door verzekeraars, uit naar het buitenland.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 26kb)
Menno Baars ... verzekeraars bemiddelen niet actief genoeg...
Het wemelt dan ook van de reclamespotjes waarin zorgverzekeraars opscheppen over hun zogeheten wachtlijstbemiddeling. Cardioloog Menno Baars staat vierkant achter operaties in het buitenland, maar over de wachtlijstbemiddeling is hij veel minder te spreken.

Baars heeft, net als de meeste Nederlandse specialisten, dagelijks te maken met wachtlijsten. Als cardioloog moet hij zijn patiënten elke keer weer meedelen dat de noodzakelijke bypass operatie tenminste zes maanden op zich laat wachten. "Ik krijg hierdoor het gevoel geen goede zorg te leveren", beschrijft Baars zijn gevoel. "Ik stuur iemand met medicijnen naar huis in de wetenschap dat er pas over een half jaar wordt geopereerd terwijl ik vind dat zo'n patiënt eigenlijk in twee weken geholpen moet worden. Dat is vreselijk frustrerend."

Daarom richtte de specialist in maart van dit jaar samen met de Stichting Nederlandse Hartpatiënten en de Hartstichting Nederland de website www.hartwachtlijst.nl op.

Patiënten die op een wachtlijst voor een hartoperatie staan, kunnen een mailtje naar Baars sturen. Die neemt vervolgens contact op met de betreffende zorgverzekeraar en gaat samen met die verzekeraar op zoek naar een ziekenhuis waar de wachttijd korter is. "Eerst zoeken we een ziekenhuis in de buurt, dan binnen Nederland, vervolgens in Europa en als het daar ook niet kan, kijken we naar andere werelddelen." De patiënt beslist vervolgens zelf of hij in het gevonden hospitaal geholpen wil worden. Elke week krijgt Baars zo'n vijf verzoeken binnen. In zijn vele contacten met de verzekeraars viel het de cardioloog vooral op dat de verschillen groot zijn. "Sommigen doen echt hun best hun klanten zo snel mogelijk te helpen maar vaak is de wachtlijstbemiddeling een wassen neus. Dan bel ik een verzekeraar op waarna blijkt dat ze nog nooit van die service hebben gehoord." Over het algemeen vindt Baars dat verzekeraars niet actief genoeg bemiddelen. Pas als de patiënt erom vraagt wordt er actie ondernomen. Omdat de wachtlijsten zich in Nederland niet beperken tot louter hartpatiënten besloot de specialist ook een algemene site over wachtlijsten in te richten: www.wachtlijsthulp.nl. Hierin staat allerlei informatie voor patiënten die moeten wachten op een operatie. In tegenstelling tot de site voor hartpatiënten verdient Baars hier wel geld mee. Ziekenhuizen, verzekeraars en privé-klinieken die een advertentie willen plaatsen betalen tussen de €300 en €700.

Onderdeel van de in april gelanceerde internetpagina is de zogenoemde Executive Class. "Deze service is bestemd voor patiënten die recht hebben op een ingreep en de mogelijkheid hebben om bij te betalen voor luxere zorg", legt Baars uit. "In Nederland is luxe zorg namelijk niet te koop." Een heupoperatie in een chique kliniek in Monaco, een herniaoperatie in de wereldberoemde Alphakliniek in Duitsland of een galblaasingreep in één van de vele luxe Zwitserse privé-klinieken behoren tot de mogelijkheden. Een privé-butler aan het bed, internetaansluiting en een veel langere nazorg behoren dan tot de keuzes. Patiënten kunnen zelf de ingreep regelen of de cardioloog, tegen betaling, laten bemiddelen.

Het verwijt dat dergelijke praktijken tweedeling in de Nederlandse zorg brengen veegt de initiatiefnemer resoluut van tafel. "Die tweedeling is er al lang. Mensen met veel geld weten bijvoorbeeld echt wel 's werelds beste kliniek voor patiënten met borstkanker, de zogeheten Mamma-kliniek in Boston, te vinden."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


zo 18 augustus 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.