AMSTERDAM - Bierbrouwer Heineken neemt vanaf 2003 zelf de marketing, verkoop en distributie op zich van het merk Heineken in het Verenigd Koninkrijk (VK). Nu doet Heineken er nog zaken met Whitbread en Whitbread-moeder Interbrew.
Die verkopen in het VK Heineken Cold Filtered, een standaardbiertje met 3,5% alcohol, en Heineken Export, een premium-bier met 5% alcohol.
Vanaf 2003 gaat Heineken alleen nog het premium-bier verkopen, dat dan in Nederland gebrouwen gaat worden. Het opzetten van een eigen verkoopkantoor en het uitbouwen van het netwerk drukt het bedrijfsresultaat het eerste jaar met €20 miljoen.
Over een aantal jaren wil Heineken in het VK quitte spelen. Op de middellange termijn moet het land dan bij gaan dragen aan de winst van Heineken nv.
Whitbread en Interbrew zetten in 2001 in het VK meer dan 1 miljoen vaten Heineken af (Cold Filtered en Export). De totale omzet bedroeg £526 miljoen, waarvan £63 miljoen thuisverbruik betrof. De rest werd verkocht in de horeca.