|
Bernie Ecclestone valt niet te benijden. De problemen stapelen zich op voor de grote baas van het Formule 1-circus. (Foto: AP)
|
BOEDAPEST - Het zal even wennen zijn, een nieuw gezicht (Minardi-invaller Anthony Davidson) en twee afwezige Arrows-coureurs op het Formule 1-appèl dat vandaag op de Hungaroring even buiten Boedapest wordt afgenomen. De 'zomervakantie' van drie weken, waarvan het F1-circus dit jaar overigens voor het laatst heeft kunnen genieten, heeft bepaald niet voor alle betrokkenen tot de gewenste rust geleid. Nu de draad weer wordt opgepakt in Hongarije, waar zondag de dertiende Grand Prix van het seizoen wordt verreden, lijkt één conclusie gerechtvaardigd: de financiële situatie in het snelste circus ter wereld wordt er, onder invloed van de stagnerende wereldeconomie, niet beter op. Tien teams houden het hoofd vooralsnog boven water - iets dat in Boedapest bijna letterlijk genomen dient te worden - voor het Arrows-team van Tom Walkinshaw duurt het zomerreces noodgedwongen nog even voort.
Bernie Ecclestone zal de ontwikkelingen met lede ogen aanzien. Zijn met glitter en glamour omgeven circus begint steeds meer van zijn glans te verliezen. Dat de strijd om de wereldtitel voor het tweede achtereenvolgende jaar (veel te) vroeg is beslist, zal de puisant rijke Brit al niet echt vrolijk stemmen. Maar echt chagrijnig moet 'Big Bernie' zo langzamerhand worden van alle financiële problemen, waaronder de aan zijn WK-strijd deelnemende teams steeds vaker gebukt gaan. Een WK-strijd die al voor aanvang van het seizoen werd gekortwiekt door het faillissement van het Prost-team en dat sindsdien bijna maandelijks een nieuw hoofdstuk aan een boek vol financiële malaise kan toevoegen.
Met als voorlopig laatste dieptepunt de afwezigheid van het complete Arrows-team in Boedapest, waar aan de vooravond van de eerste trainingen voor de Hongaarse GP niemand een serieuze voorspelling te doen over de (nabije) toekomst van de Britse renstal van teambaas Tom Walkinshaw. Nog steeds lijkt Craig Pollock de beste papieren in handen te hebben om het dolende team over te kopen, maar er zit niet echt veel schot in de gesprekken tussen de voormalig BAR-teambaas en Walkinshaw. "Ik had gehoopt de hele situatie voor aanvang van de Hongaarse GP op te lossen", is het laatste commentaar dat rechtstreeks uit de mond van Walkinshaw kon worden opgetekend.
Op het circuit bij Boedapest is een bord met daarop de naam 'Bernoldi' boven de voor het Arrows-team bestemde pitboxen het enige dat nog herinnert aan de noodlijdende bende van 'Oom Tom'. De Braziliaan is het zoveelste slachtoffer van de praktijken van Walkinshaw, die er niet om bekend staat zich echt druk te maken om de mensen die bij hem in dienst zijn. Bernoldi kreeg, net als de overige bewoners van het Formule 1-circus, op het laatste moment te horen dat het Arrows-team niet zou deelnemen aan de GP van Hongarije. De vrachtwagens van het team waren vanuit Engeland al onderweg naar het voormalige Oostblokland, maar de chauffeurs kregen onderweg de opdracht rechtsomkeert te maken. Bernoldi leeft sindsdien in grote onzekerheid, evenals de overige teamleden, die volgens hardnekkige geruchten over de maand juli geen salaris hebben ontvangen.
Het moge duidelijk zijn dat Ecclestone niet gelukkig is met deze ontwikkelingen en iedereen vraagt zich dan ook af of, en zo ja op welke wijze de 'kleine generaal' Walkinshaw op de vingers zal tikken voor zijn gedrag. Door het niet deelnemen aan een GP riskeert de Schotse teambaas in ieder geval het mislopen van een deel van de televisie-inkomsten. Walkinshaw zelf liet eerder al weten een dergelijke sanctie niet te vrezen en beriep zich op 'overmacht'.
Ecclestone was gisteren nog niet in Boedapest, maar bevond zich in Turkije, waar hij onder meer een drietal mogelijke locaties voor een toekomstige Grand Prix van Turkije bezocht. Van de steden Istanboel, Izmir en Antalya lijkt eerstgenoemde vooralsnog de meeste kans te maken op een Turkse WK-race, die, zo beweren Turkse tongen, al in 2004 voor het eerst gereden zou moeten worden.
Maar de waarde van dat soort voorspellingen is inmiddels ook flink gedevalueerd, nadat Ecclestone zelf vorig seizoen met veel bombarie de bouw aankondigde van een gloednieuw GP-circuit buiten Moskou, waarop volgens diezelfde Ecclestone in 2003 de eerste GP van Rusland zou worden verreden. Of die later naar 2004 verschoven debuutrace ooit plaats zal vinden, mag inmiddels ook betwijfeld worden, want de bouw van het nieuwe Russische circuit ligt al maanden stil. De reden: inderdaad, geldgebrek. Het lijkt als een rode draad door de Formule 1 te gaan lopen.