AMSTERDAM - Kunstgras op sportvelden is niks nieuws. Maar vliegvelden beleggen met zo'n groen tapijt is wat anders. Koninklijke Ten Cate mocht onlangs het kleinere vliegveld bij het Amerikaanse Midfield (in de buurt van Chicago) voorzien van kunstgras langs de startbanen.
|
Op Schiphol probeert men de overlast van vogels met honden tegen te gaan. Een kunstgrasmat langs de startbanen zou ook moeten kunnen helpen. (Foto: ANP)
|
Door dat kunstgras wordt een vliegveld veel veiliger, stelt Ten Cate's voorzitter van de raad van bestuur Loek de Vries. Vogels zoeken nu eenmaal hun voedsel in natuurgras. Door kunstgras te leggen blijven ze weg, wat veel schade aan vliegtuigen kan voorkomen. De Vries verwacht veel van de nieuwe toepassing, zo bleek gisteren bij de presentatie van de halfjaarcijfers van zijn onderneming. Hij denkt dat andere vliegvelden zullen volgen. Een miljoenenbusiness, vele malen groter dan het leggen van een grasmat in een voetbalstadion als in de Amsterdamse Arena. Voor één landingsstrip is net zoveel kunstgras nodig als voor 8 à 10 voetbalvelden. De gemiddelde prijs van een voetbalveld is €500.000, dat van een hockeyveld komt al gauw op driekwart miljoen euro. Een lucratieve zaak dus. "Ons probleem is eigenlijk alleen de capaciteit. Die hebben we de afgelopen tijd al met 30% verhoogd, de noodzaak voor een nieuwe uitbreiding zal misschien niet al te lang op zich laten wachten", aldus De Vries.
Uitbreiding zal ook nodig kunnen zijn als 'binnen enkele weken' het contract getekend kan worden met een Amerikaanse footballclub voor het leggen van een kunstgrasmat. Dat zou de doorbraak kunnen betekenen op de Amerikaanse markt van profclubs.
Van de omzet van €322,8 miljoen in het eerste halfjaar (€1,3 miljoen meer dan vorig jaar) was 13% afkomstig uit grasvezels Vorig jaar was dat nog 11%.
Vooral door de herstructureringen van het afgelopen jaar steeg de nettowinst met 64% tot €10,8 (v.j. 6,6) miljoen of €2,28 (1,39) per aandeel. Voor het gehele jaar verwacht de Ten Cate-top een vrijwel gelijke omzet als in 2001 te kunnen (€620 miljoen) te kunnen boeken. De nettowinst zou kunnen stijgen naar €16 à €17 miljoen tegen een verlies van €5,7 miljoen vorig jaar. Met die €16 à €17 miljoen zit Ten Cate echter nog een flink stuk onder het niveau van 2000, toen €24,2 miljoen winst werd behaald. De sector technisch textiel boekte bij een 3,5% hogere omzet een 20% hoger bedrijfsresultaat van €14,3 miljoen. De groep Ten Cate Advanced Composites profiteerde van een voortgaande groei van de vraag naar antiballistieke producten. Hoewel de vliegtuigbouw stagneert, werd ook in deze markt een lichte omzettoename gerealiseerd. De omzet van de sector technische componenten daalde in een stagnerende markt met 5%, terwijl het bedrijfsresultaat verbeterde van €1,3 miljoen negatief tot €3,9 miljoen positief. Die verbetering was vooral te danken doordat Ten Cate Enbi (onder meer rollers voor printers en kopieerapparaten) eerder winstgevend werd dan verwacht na sluiting van vier fabrieken en het drastisch verlagen van de kosten. Maar bij Enbi zal nog meer moeten gebeuren voordat deze activiteit weer uit de zorgen is, waarschuwde De Vries.