De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 16 augustus 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Brommerdief snel vrijuit
   
 

door Ernst Nordholt DEN HAAG/HOORN - Aangiften van gestolen brommers en snorfietsen blijken na drie jaar tijd automatisch uit het opsporingssysteem van politie en justitie te worden verwijderd. Voor auto's, vrachtwagens en motoren is deze termijn vijf jaar. Wie na deze periode met een gestolen voertuig wordt aangehouden, gaat vrijuit.

Zo krijgt een politieman, bijvoorbeeld bij een verkeerscontrole, via het computersysteem geen melding dat hij een gestolen wagen staande heeft gehouden. Het vervallen van de signalering maakt bovendien dat helers na dit tijdsverloop hun handen vrij hebben.

Jaarlijks worden in ons land 30.000 brommers en snorfietsen gestolen. Daarnaast worden nog eens 30.000 auto's ontvreemd met een totale waarde van ruim 125 miljoen euro. Dit schadebedrag wordt ieder jaar groter.

De politie Noord-Holland Noord stelde onlangs een onderzoek in naar de lotgevallen van een inwoner van Hoorn, die zijn antieke brommer door diefstal was kwijtgeraakt. De man had daarvan in 1998 aangifte gedaan. Pas begin dit jaar dook de oude Honda, na een uitgebreide speurtocht van de eigenaar, praktisch gedemonteerd op bij een grote handelaar in de kop van Noord-Holland.

De handelaar deed onmiddellijk afstand van de oude viertakt. De eigenaar meldde zich daarna op het politiebureau in Hoorn, met het verzoek om inmiddels de drie jaar oude aangifte uit het systeem te verwijderen. Hij wilde daarmee voorkomen dat hij bij een controle problemen zou krijgen omdat hij op een als gestolen gesignaleerde brommer zou rijden.

Dat hoefde echter niet meer; het computersysteem had daarvoor inmiddels op grondige wijze zorg gedragen. Geen signalering meer te vinden. Zelfs de aangifte was spoorloos verdwenen. Verbazing niet alleen bij de brommereigenaar, maar ook bij de dienstdoende politiemensen.

Het was politie-inspecteur H. Janssen, chef van het wijkteam Risdam/Zwaag, die een diepgaand onderzoek instelde en ook tot een voor hemzelf opmerkelijke conclusie kwam.

In zijn op 2 juli gedateerde brief schrijft hij aan de gedupeerde Hoornaar: "Mij is gebleken dat na aangifte van diefstal van een brom- of snorfiets deze na aangifte drie jaar in het opsporingsregister gesignaleerd blijft. Derhalve is de signalering van de genoemde bromfiets per 15 januari beëindigd. Dat gebeurt automatisch."

Een woordvoerder van het korps Noord-Holland Noord laat weten dat het automatisch wissen van aangiften een landelijke maatregel is. "Als je kijkt naar het uiterst geringe aantal gestolen brommers dat na drie jaar wordt teruggevonden, is het onzinnig om een dergelijke signalering te handhaven. Hetzelfde mag gelden voor auto's", aldus de zegsman. Hij kan niet zeggen sinds wanneer deze maatregel geldt.

De Nederlandse politie probeert al jaren met man en macht om het aantal gestolen motorvoertuigen terug te dringen.

Een groot deel van vooral oudere auto's die worden gestolen verdwijnen in het criminele circuit en worden gebruikt voor het plegen van overvallen en ramkraken.

In het duurdere prijssegment worden de voertuigen direct vervoerd naar het voormalig Oostblok. De rest vindt veelal zijn weg via Antwerpen om in Noord-Afrika aan een tweede leven te beginnen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 16 augustus 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.