AMSTERDAM - VNU heeft de financiële wereld gisteren volledig verrast door over het eerste halfjaar een winstgroei per aandeel van 3% te presenteren. Afgelopen voorjaar had het Haarlemse informatieconcern nog gewaarschuwd dat de winst per aandeel (vóór afschrijving van goodwill en buitengewone posten) door eenmalige zaken met minimaal 10% zou dalen in de eerste helft van 2002. Voor het hele jaar verwacht de VNU-top nu een winsttoename van circa 3%.

|
Voor het hele jaar verwacht VNU-topman Frans Cremers nu een winsttoename van circa 3%.
|
De afgelopen weken werd onder investeerders gevreesd dat VNU gisteren een winstwaarschuwing voor heel 2002 zou afgeven vanwege de zwaar onder druk staande advertentie-inkomsten van zijn vakbladen. Door het uitblijven van negatief nieuws sloot het aandeel VNU gisteren op de Amsterdamse beurs maar liefst 12,5% hoger op €22,50.
Volgens financieel topman Frans Cremers is pas aan het einde van het eerste halfjaar duidelijk geworden dat VNU over die periode in een winststijging in plaats van een winstdaling zou rapporteren. Mei en juni behoren namelijk tot de belangrijkste maanden voor het concern. Tegen die tijd heeft eveneens de overname van het Ierse gidsenbedrijf Golden Pages plaatsgevonden. Deze aanwinst heeft vanaf het begin bijgedragen aan de winst. Ook lagere belasting- en rentelasten zorgden voor een hoger resultaat. Strenge kostenbesparingen bij de vakbladentak, waar 600 van de 3700 arbeidsplaatsen verdwenen, droegen er eveneens aan bij.
Cremers erkent dat sommige beleggers op het verkeerde been stonden door de voorzichtige voorspelling voor het eerste halfjaar van VNU. "Maar als je zoals vorig jaar twee winstwaarschuwingen hebt afgegeven, word je nu eenmaal voorzichtig."
De winst vóór afschrijving van goodwill en bijzondere posten - het resultaat waarop VNU wil worden afgerekend - steeg in de eerste helft van 2002 met 5% naar €201 miljoen. Per aandeel nam dit resultaat met 3% toe tot €0,82. Dat was maar liefst 13 eurocent beter dan financieel analisten gemiddeld hadden verwacht. Door een lagere afschrijving van goodwill klom de nettowinst met 23% naar €93 miljoen.
De omzet daalde met 10% naar €2,164 miljard. Dit kwam doordat in vergelijking met de eerste helft van vorig jaar de consumentenbladen en de educatieve uitgaven, die respectievelijk aan het Finse Sanoma en aan het Britse 3i werden verkocht, het afgelopen halfjaar niet meer in de omzet meetelden.
De vakbladen van VNU hadden zwaar te lijden onder de afnemende economische groei. In de Verenigde Staten daalde de omzet uit advertenties met 19%. In Europa liepen de inkomsten zelfs met 36% terug.
Volgens bestuursvoorzitter Rob van den Bergh gaat de komende maanden in Europa extra bezuinigd worden bij de vakbladen. Gisteravond heeft VNU laten weten dat de matig presterende tijdschriften Intermediair Starters en Internet Idee van de markt worden gehaald.
Vandaag zullen forse besparingsmaatregelen worden aangekondigd bij de Britse bladen. Van den Bergh liet doorschemeren dat het schrappen van banen daarbij onvermijdelijk zal zijn. "Het is niet leuk, maar wel nodig om de kosten weer in overeenstemming te brengen met de gedaalde omzet."
De VNU-baas denkt dat de advertentiemarkt in Europa en Noord-Amerika de bodem nog niet heeft bereikt. "Maar als de markt gaat aantrekken, zal van elke advertentiedollar er 80 cent rechtstreeks naar onze bottom line vloeien. Er zit bij ons namelijk niet veel vet meer op de botten."
Van den Bergh benadrukt dat het twee jaar geleden overgenomen marketinginformatiebedrijf ACNielsen steeds winstgevender gaat draaien. "Toen we ACNielsen kochten lag de marge er op 8 tot 9%. Inmiddels is dat 11%. We gaan het nu naar 13% brengen, en denken dat het de komende jaren naar 15% plus kan."
ACNielsen voert met een aandeel van 19% de wereldwijde marketinginformatiemarkt aan. Het van oorsprong Amerikaanse bedrijf is veruit het grootste onderdeel van de divisie Marketinginformatie, dat op haar beurt goed is voor bijna de helft van de omzet van VNU. ACNielsen heeft recent multinationals als Gilette, Pfizer en Sara Lee aan zich weten te binden als klant.
Cremers sprak gisteren geruchten op de financiële markten tegen dat VNU problemen zou hebben met het herfinancieren van leningen. Het informatieconcern heeft een schuld van €3,9 miljard, waarvan €467 miljoen aan kortlopende schulden. Volgens Cremers zal deze €467 miljoen gedeeltelijk worden hergefinancierd uit door de kasstroom beschikbare middelen. Verder heeft VNU ook nog een kredietfaciliteit van €500 miljoen ter beschikking. "Maar ik verwacht niet dat we die gaan gebruiken", aldus de financieel topman.