AMSTERDAM - Nederlanders kopen minder, bleek gisteren uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), maar detailhandelsconcern Vendex KBB merkte daar de eerste helft van het gebroken boekjaar 2002/03 nog maar weinig van. Vrijwel alle bedrijfsonderdelen zagen de omzetten stijgen, behalve warenhuis Vroom & Dreesmann. Kortingen van maximaal 70% op een 'omvangrijke' voorraad verouderde goederen zorgden bij V&D voor een omzetdaling van 3,6%.

|
Vroom & Dreesmann:
... opgefrist ...
|
Vendex KBB maakte gisteren de omzetcijfers bekend over de eerste zes maanden van boekjaar 2002/03. Wat er de eerste helft onder de streep overbleef, wordt pas op 10 september gerapporteerd.
V&D is al langer een zorgenkindje van de detaillist. Eerder dit jaar weet Vendex KBB de problemen onder meer aan de verouderde systematiek van de goederenbeheersing, zeg maar: het in- en verkoopbeleid, de inrichting van de winkel en het voorraadbeheer.
De tweewekelijkse folder van Vroom & Dreesmann, tot vorig jaar een heel belangrijk element in het verkoopproces, zorgde steeds minder voor grote klantenstromen en boette aan kracht en effectiviteit in. Het gevolg? Een te hoge goederendichtheid in de winkel, waartegen niet af te prijzen viel.
In april van dit jaar ging het roer om. De toen nog 69 warenhuizen kregen een opfrisbeurt, het logo nieuwe kleuren, en de reclamefolder werd ook vernieuwd. Sinds mei wordt ook gewerkt aan het wegwerken van de voorraad oud goed.
Dat gebeurt volgens een woordvoerder van Vendex KBB door aanzienlijke afprijzingen, waarbij de kortingen op kunnen lopen tot 70%. Vanaf september komen in 22 van de inmiddels 70 V&D's speciale koopjesafdelingen en drie warenhuizen zullen worden ingericht als heuse outlet-store. Dat zijn winkels waar met hoge kortingen merkartikelen kunnen worden gekocht die verouderd zijn of beschadigd.
Was bij V&D sprake van een omzetdaling, de divisie Warenhuizen in zijn geheel zag de omzet toenemen met 1,7% (tot ruim €1 miljard). De Hema was met een toename van 4,8% spekkoper (tot €438 miljoen), bij de Bijenkorf was de stijging met 7,5% (tot €173 miljoen) weliswaar hoog, maar stak de groei in het tweede kwartaal (bijna 4%) wat schril af bij die in het eerste (11%).
"Je ziet een afvlakking van de groei", erkent de woordvoerder. "En dat is niet vreemd, omdat we met de Bijenkorf opereren in het hogere segment en daar zijn de effecten van een lagere beurs en economische malaise het eerste merkbaar." Extra marketinginspanningen moeten een verdere afkalving van de omzetgroei tegengaan, stelt de zegsman.
Worden de drie doldwaze dagen - een absoluut succesnummer van de Bijenkorf - er vier? "Nee, dat is nadrukkelijk niet de bedoeling", aldus de zegsman. Ook in het tweede kwartaal moest in de Bijenkorf overigens al "fors worden ingezet op extra verkoopinspanningen en afprijzingen".
De tweede divisie van Vendex KBB - de speciaalzaken - liet volgens de detaillist met 5,4% een bevredigende groei zien. Doe-het-zelf groeide door de overname van het Belgische Brico met 41% (tot €527 miljoen), Fashion met 7% (tot €232 miljoen) en Consumentenelektronica met krap 2% (tot €268 miljoen).
Eerder dit jaar verkocht Vendex KBB zes winkelformules aan investeringsmaatschappij CVC.
De omzetgroei die het detailhandelsconcern meldt, zijn exclusief het effect van die desinvesteringen.