AMSTERDAM - MKB Nederland zet vraagtekens bij de voorlopige conclusie uit een conceptonderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB) waarin gesteld wordt dat de invoering van de euro in Nederland de prijzen in juli heeft opgedreven met 0,6%. De Nederlandse detailhandel zou de invoering hebben aangegrepen om de prijzen op te voeren. De belangenorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf stelt dat er tal van andere prijsopdrijvende oorzaken zijn aan te wijzen en zou graag een onderbouwing van de conclusies van DNB zien.
|
Buurtsuper Lemlijn in Maastricht: "Veel klachten over prijzen." (Foto: WIDDERSHOVEN)
|
Els Prins van MKB Nederland vindt het lastig om te reageren op de beschuldigingen dat de detailhandel de euro zou hebben aangegrepen om de prijzen te verhogen. "De detailhandel bestaat uit 40 tot 45 branches die sterk van elkaar verschillen. Ik weet niet wat de onderbouwing van de conclusie van DNB is."
De grootste grief van de politiek in de reacties op de uitlatingen van DNB is dat de detailhandel de invoering van de euro via de prijzen zou hebben afgewenteld op de consument. Volgens Prins is echter nooit afgesproken dat dit niet zou mogen. "Wij hebben in een herenakkoord afgesproken dat de invoering van de euro niet zou worden gebruikt om de prijzen naar boven af te ronden of te verhogen. Dat zou de inflatie aanjagen en de klant is bovendien niet gek. We hebben er echter nooit een geheim van gemaakt dat we de kosten zouden doorberekenen."
Prins vindt overigens dat op een totale prijsstijging van 3,5% over juli de 0,6% die wordt toegeschreven aan de invoering van de euro, meevalt. Er is volgens haar een groot aantal andere factoren aan te wijzen die van grotere invloed is geweest op de geconstateerde prijsstijging in de detailhandel. Een belangrijke kostenpost is de huur voor winkelpanden die sinds de invoering van de euro fors is toegenomen. Prins wijst hierbij op een uitspraak van een vastgoedmaatschappij die al voor de invoering van de euro liet weten de prijzen naar boven af te zullen ronden. Verder wijst zij op de loonstijging in de cao detailhandel die vorig jaar voorzag in een loonstijging van 4,2% en voor dit jaar wordt ingeschat op 3,5 à 4%. Ook aan de inkoopkant was in sommige branches sprake van forse prijsverhogingen.
Bij buurtsuper Lemlijn in Maastricht heeft men dit aan den lijve ondervonden. "Wij hebben heel veel klachten van klanten gekregen dat alles duurder is geworden." Volgens medewerkster Chantal Pirson ligt de oorzaak hiervan niet bij de invoering van de nieuwe munt. "De prijzen zijn bij ons weliswaar gestegen, maar dat begint bij de inkoop. Die is een stuk duurder, waardoor wij ook de prijzen moeten aanpassen." Hoewel de buurtsuper weinig nadelen van de euro ondervindt, kan ze ook geen voordelen verzinnen.
Jacques Sijben van de Universiteit Brabant vindt de opwaartse druk van de euro op de prijzen van 0,6% wel veel. "Gezien de europariteit ten opzichte van de dollar zou er sprake moeten zijn geweest van een prijsdaling." Hij stelt echter ook dat de loonkostenontwikkeling in de afgelopen tijd veel uitbundiger is geweest. In 2001 zijn de loonkosten met zo'n 5,8% gestegen en ook voor dit jaar maken de vakbonden zich op om de gestegen prijzen te compenseren in de cao's. Hij maakt zich vooral zorgen over het afglijden naar een loon-prijsspiraal waarbij de gestegen prijzen doorwerken in de looneisen en deze vervolgens weer worden gecompenseerd in de prijzen. Volgens hem wakkerde er al een vlammetje onder de loon-prijsspiraal vóór de euro-invoering. Hij is een fel tegenstander van compensatie voor euro-inflatie. Dat verslechtert de Nederlandse exportpositie.