De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 13 augustus 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  US Airways voorziet herstel
ondanks uitstel van betaling

   
 

AMSTERDAM - US Airways Group heeft surseance van betaling aangevraagd. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij, die kampt met een te grote schuldenlast en te weinig passagiers, is de eerste maatschappij die als gevolg van de aanslagen in september tot deze stap is overgegaan.

De op zes na grootste luchtvaartmaatschappij van de VS, die vergeleken met de concurrentie financieel het zwaarst getroffen werd door de aanslagen, kan door de Chapter 11-status kostenbesparingen doorvoeren zonder door schuldeisers voor de voeten te worden gelopen. De aanvraag zal overigens de dienstverlening van US Airways onberoerd laten.

Het lijkt erop dat concurrent United Airlines ook surseance zal aanvragen. De nummer twee in de Amerikaanse vliegwereld heeft de federale overheid gevraagd garant te staan voor een lening van $1,8 miljard, waardoor het bedrijf nieuw kapitaal kan aantrekken. Maar die aanvraag wordt door zowel mededingingsautoriteiten als concurrentie aangevochten.

De problemen in de luchtvaartsector dateren namelijk al van vóór 11 september. Door de stagnerende economie en de hoge arbeidskosten werden de winstcijfers gedrukt. En nu elf maanden na de aanslagen lijden de grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen op Southwest Airlines na nog steeds verlies. Dit ondanks capaciteitsverkleining en het ontslag van duizenden werknemers. In de hele sector is de omzetval gigantisch als gevolg van de combinatie van minder passagiers en lagere tarieven.

Als oplossing creëerde de Amerikaanse overheid de Air Transportation Stabilization Board, die zo'n $5 miljard onder de getroffen maatschappijen moest verdelen als compensatie voor verliezen die rechtstreeks verband hielden met de aanslagen. Ook moest ze ten hoogste $10 miljard aan bankgaranties verdelen.

Maar ondanks het initiatief van de overheid bleef het fundamentele probleem van de hoge kosten bestaan. De concurrentie zal het dan ook toejuichen dat US Airways uitstel van betaling aangevraagd heeft. Want het geeft daarmee aan dat kostenreducties noodzakelijk zijn om uit de problemen te komen. En dat is in een sector waar de goedkoopste maatschappij de tarieven bepaalt van immens belang.

US Airways heeft door de gang naar de faillissementsrechter de zaak wel op scherp gezet om concessies af te dwingen bij het personeel, schuldeisers en leasemaatschappijen om concessies. Vorige week nog stemden piloten ermee in dat $465 miljoen op de loonkosten wordt bezuinigd. Maar ook de overige benadeelden moeten doordrongen raken van de ernst van de situatie.

US Airways heeft bij de rechtbank aangegeven dat de waarde van de bezittingen $7,81 miljard is. Daar tegenover staat $7,83 miljard aan financiële verplichtingen.

Volgens topman David Siegel van US Airways was de surseanceaanvraag "niet datgene waar de voorkeur naar uitging. Maar omdat de betalingstermijn van een aantal leningen op korte termijn verliep was de stap geëigend", aldus Siegel.

Sommige concurrenten dringen er bij de overheid op aan US Airways geen bankgarantie te verstrekken. Dat geldt ook voor hetzelfde verzoek dat United Airlines in juni bij de Amerikaanse regering indiende. United wil een garantie van $2 miljard.

Maar de inwilliging daarvan zou het echte probleem van United Airlines niet oplossen. Het bedrijf heeft hogere arbeidskosten dan welke concurrent in de VS ook.

Volgens hen moet het bedrijf in plaats daarvan in de kosten gaan snijden. Een aanvraag voor uitstel van betaling is daarvoor de meest geëigende weg.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 13 augustus 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.