BRUSSEL - Britse experts zijn begonnen met een reeks bezoeken aan de havens in België en Noord-Frankrijk om te zien wat er nog meer kan gebeuren om de stroom illegalen die via deze havens naar Engeland wil, in te dammen. "Eventueel willen de Engelsen gezamenlijk investeren in meer geavanceerde opsporingsapparatuur", aldus de Oostendse havenmanager Paul Gerard.
De Engelsen hebben de situatie in Zeebrugge al doorgelicht en komen nog naar Oostende en de Noord-Franse havens. In België worden vrachtwagens alleen doorgemeten met CO2- apparatuur, die moet uitwijzen of er uitademingsgassen van mensen aanwezig zijn in een truck. De apparatuur is niet altijd echt betrouwbaar en de Engelse overheid wil meer geavanceerde scanapparaten om trucks door te lichten op illegalen.
Terwijl de stroom groter wordt is ook de pakkans verhoogd. Alleen al in Oostende werden in de eerste zes maanden van dit jaar 12 procent meer illegalen uit vrachtwagens gehaald. De Nederlandse Noorzeehavens zijn aanmerkelijk minder populair onder illegalen en hun 'reisleiders', vanwege hun grotere afstand tot Engeland en de aard van de transporten; veel containers uit alle hoeken van de wereld en minder begeleide transporten.