AMSTERDAM - Gelegen op een drijvende ponton in het Amsterdam-Rijnkanaal wordt de grootste boogbrug van ons land op zijn plek gevaren. De nieuwe Werkspoorbrug bij Utrecht is cruciaal in de spoorverdubbeling tussen Amsterdam en Utrecht. Het vijfduizend ton wegende gevaarte werd volledig op de kant van het kanaal gebouwd.
Een kant lag al bij een bruggenhoofd, de andere zijde van de brug werd afgelopen weekeinde naar de overkant gevaren, waardoor de brug in totaal een draai van zo'n 45 graden maakte. Opdrachtgever Railinfrabeheer had voor het precisiewerkje 36 uur uitgetrokken, maar de klus was twaalf uur eerder klaar dan verwacht. De nieuwe brug - pal naast de bestaande Demkabrug - heeft een voor ons land recordoverspanning van 237 meter. Dat was nodig om alvast rekening te houden met een toekomstige verbreding van het Amsterdam-Rijnkanaal. In augustus volgend jaar kan de spoorbrug in gebruik worden genomen. De naam is een ode aan de inmiddels opgedoekte Utrechtse wagon- en bruggenfabriek Werkspoor.