SCHIPHOL - Zakenreizigers worden bij luchtvaartmaatschappijen als de meest lucratieve passagiers weer meer in de watten gelegd. Nu businessclass-passagiers onder druk van kostenbesparingen in de toeristenklasse dreigen te vluchten, wordt aan de service wat gedaan.
Het nieuwste initiatief om zakenreizigers aan boord te krijgen en vooral ook te houden: speciale kleinere vliegtuigen met uitsluitend businessclass voor een vijftigtal passagiers met een eersteklas verzorging, zonder goedkope economyclass en huilende kinderen. Het initiatief is van Lufthansa. Een simpele Boeing 737, type 700, luxueus en comfortabel ingericht, vliegt dagelijks voor hetzelfde tarief als met de grote jumbo's en vrijwel even snel heen en weer tussen Düsseldorf en New York. Niet meer dan 48 passagiers genieten aan boord van ruimte, rust, extra aandacht en voor wie dat wil, op de retourvlucht een ongestoorde nachtrust.
Ook vanuit Nederland stappen een groeiend aantal zakenreizigers over op het nieuwe product. "Het product is nog in de beginfase. Maar de natuurlijke markt van het grensgebied wordt met de extra aandacht stellig groter", aldus Lufthansa.
De KLM studeert ook op mogelijkheden om de bovenkant van de zakenreismarkt nog beter te gaan bedienen. "We zijn ons bewust van het grote belang van dat zakenreissegment. Een nieuw product is een waardevolle en realistische optie." De intercontinentale businessclass van KLM zou bijvoorbeeld beter kunnen aansluiten op die van de Europese vluchten. Nu belanden zakenreizigers na het overstappen, soms in veel krappere toestellen.