De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 10 augustus 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Overslag in Rotterdamse
haven op niveau van 2001

Van onze Rotterdamse redactie

   
 

ROTTERDAM - De goederenoverslag in de haven van Rotterdam is de eerste zes maanden van dit jaar met 1,7% gedaald tot 159 miljoen ton. Toch vindt de directie van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam (GHR), dat ze er als 's werelds grootste haven nog vrij 'genadig' vanaf komt. Elders vallen hardere klappen.

"Alle aan- en afvoer die op conjuncturele gronden kónden dalen, is het afgelopen halfjaar ook daadwerkelijk gedaald", geeft GHR-directeur Willem Scholten toe. "Maar de daling is relatief beperkt gebleven. In de tweede helft van het jaar verwacht ik over de hele linie toch enig herstel, zodat we over het hele jaar 2002 uiteindelijk zullen uitkomen rond het niveau van 2001. Toen was de overslag 314 miljoen ton."

De daling van de overslag in de Rotterdamse haven in het eerste halfjaar is voornamelijk toe te schrijven aan de teruggelopen overslag van onder meer kolen (-17%), granen en tapioca (-17%) en ander droog massagoed (-13%). Daar stond een forse toename tegenover van de geraffineerde en ongeraffineerde aardolieproducten (+21%). In de oliesector doet zich mondiaal een verschuiving voor van de raffinage naar de oliebronnen. Dat kan op termijn nadelig uitpakken voor Rotterdam. De Maasstad wil zich daartegen verweren door zijn logistieke functie (opslag en distributie van olieproducten) te versterken.

De havendirectie is tevreden dat de aan- en afvoer van containers redelijk op peil is gebleven. De 'intercontinentale' overslag van containers lijdt nog altijd onder de overcapaciteit in de wereldcontainervaart. Het vervoer van en naar andere Europese landen groeit echter sterk. Als geheel steeg de containeroverslag met 2,4%.

"Toch zie ik nog geen reden om de vlag uit te steken. De groei is te beperkt, zeker ten opzichte van een zwak eerste halfjaar 2001. De groei is bovendien kleiner dan de totale groei van de markt. Het containervervoer in de Europa groeit doorgaans tweemaal zo snel als de economie. Dat zien we nú nergens gebeuren", aldus Scholten.

Pijnlijk voor de Rotterdamse havenoverslagbedrijven is de terugval in de aan- en afvoer van het traditionele stukgoed. In cijfers stelt die sector niet veel meer voor; gevoelsmatig is ze nog altijd ieders liefde. De overslag bleef beperkt tot 3,7 miljoen ton (-12%). De afgelopen 50 jaar was dat totaal in één halfjaar nog nooit zo laag. Vooral de aanvoer daalde: groente, fruit, hout, papier en metalen. De aanvoer van hout, papier en metalen kan tot eind dit jaar nog stijgen. In de fruitsector is de oogsttijd (vooral op de Canarische Eilanden en Cuba) voor dit jaar al voorbij.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 10 augustus 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.