ZANDVOORT - Er heerste gisteren op het zonovergoten Circuit Park Zandvoort geen stilte voor de storm, omdat enkele nationale raceklassen de baan hadden gehuurd voor hun vrije trainingen. Daarentegen was het in de paddock waar de teams hun gigantische vrachtwagens al hadden geparkeerd met oog op de 12e Marlboro Masters, nog zeer rustig. Even ontstond wat beroering toen de Ferrari-truck arriveerde met de Formule 1-bolides waarmee Luca Badoer en Luciano Burti dit weekeinde hun demonstraties gaan houden. 's Werelds beste Formule 3-coureurs, verdeeld over 19 nationaliteiten, hielden zich echter voorlopig nog schuil en komen pas morgen in actie voor hun vrije training en kwalificatie voor de race van zondag.
|
Jeroen Bleekemolen (l) en Jaap van Lagen krijgen een druk weekeinde. Zij racen in de Formule 3, maar komen op Zandvoort ook op de nationale races uit.
|
Vanwege het beperkt aantal beschikbare geluidsdagen is de Masters ten opzichte van vorig jaar met een dag ingekort, al gold dat tijdelijke verlet niet voor Jeroen Bleekemolen en Jaap van Lagen. Beide coureurs, die evenals Stefan de Groot, Robert Doornbos en Ross Zwolsman deel uitmaken van de Nederlandse afvaardiging in dit prestigieuze evenement, gaan een druk weekeinde tegemoet omdat zij zowel in de Formule 3 als hun eigen nationale races uitkomen. Bleekemolen toetste gisteren zijn DTCC-Renault Clio, terwijl Van Lagen in zijn Mygale 2001 aantoonde waarom hij dit seizoen alle vijf Formule Ford-races won. "Ik was zestiende van een seconde sneller dan ik hier ooit gereden heb", glunderde Van Lagen, die vorig week op de Nürburgring zijn debuut in de Formule 3 maakte bij het Nederlandse team Van Amersfoort Racing.
Vooral komende zondag wordt hen weinig rust gegund, omdat hun races elkaar in rap tempo opvolgen. Jeroen Bleekemolen lijkt het weinig uit te maken of hij van zijn Clio in de Dallara-Honda van het Britse Team Avanti overstapt. "Ik denk dat het wel zal meevallen. Het zijn twee totaal verschillende auto's en die Clio kan ik wel dromen. Die is heel makkelijk te besturen. Ik denk dat het voor Jaap moeilijker zal worden omdat hij in formulewagens blijft zitten. In de Formule Ford moet je bijvoorbeeld veel zachter remmen dan in een Formule 3. Dat is wel een enorme omschakeling", zei de 20-jarige zoon van Michael Bleekemolen, die ooit tweede in het Europees kampioenschap werd, achter de latere wereldkampioen Alain Prost.
Van Lagen kon het alleen maar beamen en is nog steeds onder de indruk van zijn eerste optreden in de Formule 3. "In het begin dacht ik dat ik er wel even bij zou zitten, maar nu zal ik blij zijn om mij te kwalificeren. Nee, gemakkelijk is die Formule 3 niet, dat is een ding dat zeker is. Ik moet nog heel veel leren, maar het is een mooie klasse. Vooral het keihard remmen en de wagen de bocht in peren is een prachtige ervaring", bekende de 25-jarige coureur uit Wekerom. Frits van Amersfoort knikte instemmend. "Als we ons kwalificeren is dat een overwinning. Jaap heeft op de Nürburgring in enkele dagen moeten leren waar eigenlijk maanden training voor staan. Maar we zijn blij met hem omdat we nu eindelijk een coureur hebben waarmee we kunnen communiceren", verklaarde de teambaas die drie jaar terug met zijn rijders Etienne van der Linde en Thomas Mutsch nog de eerste startrij op de Masters bezette, maar nadien alleen op roem uit ver vervlogen tijden moet teren.
Waar Van Lagen al blij zal zijn als hij bij de 37 rijders behoort die tot de race worden toegelaten (van de 48 inschrijvers), gaat Bleekemolen voor een top-drie klassering. "Ik doe niet mee om tiende te worden", sprak hij ferm. Hij heeft dit seizoen races op Silverstone en Rockingham gereden die niet bepaald reden tot optimisme gaven. Jeroen putte echter kracht uit een test op Snetterton, want met dezelfde Kumho-banden waar alle Masters-rijders op worden verplicht, kwam hij met de besten uit het Brits kampioenschap mee. "Dat heeft me weer moed gegeven. Maar wat ik écht van de Masters moet verwachten, is moeilijk te voorspellen. Een groot voordeel is dat we op dezelfde dag de vrije training en kwalificatie hebben. Daar ben ik heel blij mee. Het enige is dat je dan wel meteen redelijk in de buurt van een goede afstelling moet zitten", stelde hij vastberaden, maar toch met een licht voorbehoud om niet te hoog van de daken te schreeuwen. Dat paste niet bij de stilte die nu nog in het Formule 3-paddock heerste...