AMSTERDAM - De fabrikant van onder meer Luxaflex-jaloezieën, Hunter Douglas, heeft in het eerste halfjaar een winstdaling van 7% geboekt. Het nettoresultaat kwam uit op €53,3 miljoen, ten opzichte van €57,1 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. De omzet kwam uit op €857 miljoen, 1% minder.
Dat heeft het bedrijf gisteren bekendgemaakt. Voor de tweede helft van het jaar onthoudt de onderneming zich van een concrete prognose. Ze vindt de vooruitzichten te onzeker. De directie rekent erop dat de economische omstandigheden in de rest van het jaar moeilijk blijven. Voor de lange termijn blijft Hunter Douglas optimistisch.
Het bedrijf investeerde aanzienlijk minder: €31 miljoen, tegen €50 miljoen in de eerste zes maanden van vorig jaar. Het orderboek van de raambekleder en binnenhuisarchitect nam licht toe tot €308 miljoen.
In het tweede kwartaal werd Hunter Douglas geconfronteerd met lagere omzetten. In Europa, waar het bedrijf een derde van zijn omzet haalt, en in Noord-Amerika waar meer dan de helft van de omzet vandaan komt, namen de verkopen licht af. In Azië en Australië was de omzet stabiel. De lagere omzet verklaarde het bedrijf met een fractionele volumedaling, lichte wisselkoersverschillen en een minimale invloed van overnames.
De winst over het tweede kwartaal bedroeg €33 miljoen tegen €35,3 miljoen in de maanden april, mei en juni vorig jaar. Alleen in Azië en Latijns-Amerika boekte het bedrijf winstgroei.