AMSTERDAM - De chipsruzie tussen fabrikanten Lay's en het Italiaanse Unichips is gisteren beslecht. De Utrechtse rechtbank heeft bepaald dat Lay's' Mediterráneas gewoon in het schap mogen blijven.
De Italiaanse chipsfabrikant Unichips beschuldigde de Nederlandse fabrikant van misleidende reclame en het na-apen van zijn verpakking. Inzet van de rechtszaak was verwijdering van de zakken Mediterráneas uit de supermarkt.
Lay's, het vroegere Smiths, zet in de reclame met acteur Antonio Banderas een mediterrane sfeer neer, waarin een dame met een kan olijfolie door het beeld wandelt. Volgens Unichips wekken de reclame en de kan olijfolie op verpakking de indruk dat de chips in olijfolie zijn gebakken.
Maar dit is niet het geval. De chips bevatten slechts twee procent olijfolie en zijn daar alleen mee 'besprenkeld'. Dit in tegenstelling tot de Autentica Trattoria-chips van Unichips, die door het bakken in olijfolie een stuk duurder zijn dan die van Lay's.
De rechter meende dat de tekst op de verpakking van de Nederlandse producent genoeg duidelijk maakt dat het slechts om verrijking met de olie gaat.
Bovendien koopt volgens de rechter niemand chips omdat ze heilzaam zouden zijn door de olijfolie.
Ook de claim dat de verpakking van de smaak Tomato & Basilico van Lay's te veel op de zak van de Trattoria-chips lijkt, vond de rechtbank ongegrond.