door Arnold Burlage SCHIPHOL - Vele honderden passagiers raken dagelijks op Schiphol hun koffers kwijt. Vooral dramatische personeelstekorten in de bagagekelders, storingen en uitbreiding van het bagagesysteem zijn de belangrijkste oorzaken voor deze ellende.
|
In de drukke vakantieperiode wachten dagelijks honderden mensen tevergeefs of hun koffer van de bagageband rolt.
|
Sommige luchtvaartmaatschappijen melden een score van 1 op 10 koffers die zoekraakt. Gemiddeld moet 1 op de 20 koffers aan luchtreizigers worden nagezonden.
De KLM, de grootste maatschappij op Schiphol, heeft in deze drukke zomerperiode te maken met 1 op de 14 koffers die op de luchthaven achterblijft. Vorige week, als gevolg van de staking van de technici, was dat tien procent. "Het varieert, maar normaal zitten we op de helft", aldus KLM-woordvoerder Frank Houben.
De KLM wijt een deel van de bagage-ellende, die vooral de overstappende reizigers - bijna 80% van de KLM-passagiers - treft, aan de uitbreiding van het bagagesysteem, waaraan na grote problemen in voorgaande zomers - te laat - wordt gewerkt.
"In feite zitten we middenin de overschakeling van een tweebaans- naar een driebaans-snelweg. En die wegwerkwerkzaamheden geven de passagiers helaas veel hinder", aldus de KLM-woordvoerder, die de verantwoordelijkheid voor de faciliteiten en de infrastructuur nadrukkelijk bij de Schiphol-autoriteiten neerlegt. "We zijn met deze situatie helemaal niet tevreden", aldus de KLM.
De directie van de luchthaven Schiphol wijt de bagageproblemen grotendeels aan grote personeelstekorten bij sommige afhandelingsmaatschappijen. Een defect aan een röntgenapparaat in de bagagekelder, waar bagage onzichtbaar voor de passagiers nog eens extra wordt gecontroleerd, zorgde ook voor opstopping in het bagagesysteem.
Ook de overheid - de veiligheidsdiensten, zoals de Koninklijke Marechaussee - wordt een deel van de schuld voor de bagage-ellende in de schoenen geschoven. "De overheid heeft een tekort aan personeel om de röntgenmachines te bedienen, wat leidt tot vertragingen van vooral de Amerikaanse maatschappijen, waarvan iedere koffer moet worden gecontroleerd. Hetzelfde geldt vanaf eind dit jaar voor de bagage van alle maatschappijen.