De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 8 augustus 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Nieuwe spoorbrug over
Amsterdam-Rijnkanaal

   
 

UTRECHT - In Utrecht wordt komend weekeinde een nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal geplaatst. De brug is volgens Railinfrabeheer met een lengte van 255 meter niet de langste, maar heeft met 237 meter wel de grootste boogoverspanning van alle spoorbruggen in Nederland.

Het gevaarte van 5000 ton is gebouwd langs de oever van het Amsterdam-Rijnkanaal, aldus een woordvoerster. De brug moet een kwartslag worden gedraaid om in de bruggenhoofden te worden geplaatst. Dat gebeurt met twaalf 64-wielige transportwagens.

Vrijdagavond wordt een zijde van de brug op een enorm ponton gereden, met een snelheid van 16 centimeter per minuut. Vervolgens wordt het gevaarte naar de overkant van het kanaal gevaren. Daarna wordt de brug op 9 meter hoogte getild en in de bruggenhoofden geschoven. Railinfrabeheer verwacht dat de hele operatie zondag om 19.00 uur is afgerond. Tijdens de werkzaamheden kan het treinverkeer gewoon doorgaan.

De nieuwe geluidsarme brug komt naast de huidige spoorbrug te liggen. Medio 2003 rijden de eerste treinen over de nieuwe oeververbinding. Railinfrabeheer stelt dan de huidige spoorbrug, de Demkabrug, buiten gebruik voor een grote opknapbeurt.

Die moet een einde maken aan de geluidsoverlast als treinen over het ijzeren gevaarte denderen. In de loop van 2005 neemt Railinfrabeheer beide bruggen in gebruik. In 2006 moeten tussen Utrecht en Amsterdam vier sporen liggen.

(ANP)




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 8 augustus 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.