AMSTERDAM - Voor TPG-topman Peter Bakker was het 'a beautiful day'. De popgroep U2 mocht het van hem gisteren in de zaal van het Amsterdamse Okura-hotel gisteren nog eens bevestigen. Uit de luidsprekers klonk vlak voor aanvang van de presentatie van de wat Bakker noemde 'prima kwartaalcijfers' de gelijknamige song van zijn favoriete band. Niet echt origineel, want een half jaar geleden schalde het lied ook al door de luidsprekers.
Met een brede glimlach op het gelaat leek Bakker even weg te dromen over hoe mooi het ook in de afgelopen drie maanden bij post- en logistieke bedrijf was geweest: een stijging van de nettowinst (exclusief bijzondere posten) met 22,9% tot €145 miljoen, bij een met 4% gestegen omzet van €2,9 miljard. Ondanks de minder gunstige marktomstandigheden blijft Bakker er op vertrouwen dat de eerder geuite doelstelling van 5 à 10% meer winst voor het gehele jaar wordt gehaald.
Die minder gunstige marktomstandigheden komen met name bij de divisie Post tot uiting. De postvolumes in Nederland vertonen een versnelde daling. "We hadden gerekend op een volumedaling van 1 à 1½ procent, het werd - als we corrigeren voor eenmalige positieve effecten als verkiezingen - in het afgelopen kwartaal echter 2,7%. In het tweede halfjaar kan de daling nog wel eens sneller gaan dan de afgelopen zes maanden", zei Bakker.
Twee redenen gaf hij voor die afname van de postvolumes: bezuinigingen door bedrijven op direct mail en het steeds populairder worden van bankieren via internet. Banken versturen daarbij steeds minder afschriften.
Door het verder terugdringen van de kosten denkt TPG de marges bij post op peil te kunnen houden. Dat betekent echter niet dat het zogenoemde kostenflexibiliseringsprogramma wordt veranderd. "Dat programma moet heel ordentelijk worden uitgevoerd. We moeten ons daarmee klaar maken voor de 20% volumedaling die we over een jaar of 4 verwachten."
De omzet bij post steeg in het tweede kwartaal met 2,6% tot €959 miljoen, de EBITA (winst voor o.m. rente en belastingen) ging met 3,2% omhoog tot €195 miljoen. De operationele marge steeg fractioneel van 20,2 tot 20,3%.
Express had een uitstekend tweede kwartaal: bij een met 5,8% tot €1,1 miljard gestegen omzet steeg de EBITA met 66,7% tot €65 miljoen. In Australië loopt het herstel volgens plan, de groei gaat met meer dan 5% zelfs sneller dan verwacht. De operationele verliezen waren hier in het eerste halfjaar lager dan in dezelfde periode van vorig jaar. Bakker denkt volgend jaar in Australië quitte te kunnen spelen. Over geheel 2001 werd nog €28 miljoen verlies geleden.
Bij Logistiek bleef de omzetstijging steken op 3,6% tot €852 miljoen, terwijl de EBITA met 10% daalde tot €45 miljoen. De marge ging hier van 6,1% naar 5,3%. Toch sprak Bakker over 'goede voortgang, ondanks een moeilijk halfjaar'. Er werd voor €100 miljoen aan minder rendabele contracten opgezegd. "We letten steeds scherper op marges, in plaats van volumes", zei de TPG-topman. Daarnaast werd er volgens hem 'aanzienlijke' vooruitgang geboekt in de invulling van geografische witte vlekken. "Acquisities en joint ventures in Scandinavië, Frankrijk en China hebben onze positie verstevigd als een werkelijk wereldwijde leverancier van logistieke diensten met toegevoegde waarde", zei hij. Duitsland blijft nog hoog op zijn prioriteitenlijstje staan, maar door de versnippering is het lastig om daar door een overname stevige voet aan de grond te krijgen. Nieuwe contracten op logistiek gebied werden onder meer gesloten met BMW Noord-Amerika, het Franse Carrefour (levensmiddelen) American Honda, General Motors Zuid-Amerika en l'Oreal.
In totaal zit er nog voor €1,8 miljard aan contracten voor logistiek in de pijplijn, het merendeel (37%) daarvan in de autosector. Daarvan is van €350 miljoen voor meer dan 70% zeker dat ze doorgaan. De onderhandelingen over die contracten verkeren althans in de eindfase en moeten de komende maanden worden afgerond. Volgens Bakker duurt het wel steeds langer voordat contracten worden gesloten. Eén à anderhalf jaar is heel normaal.