DEN HAAG - De reclame van kabelbedrijf Casema over de snelheid van zijn internetdienst Wanadoo was volgens de president van de rechtbank in Den Haag niet misleidend. De uitspraak veroorzaakte grote teleurstelling bij de Consumentenbond, die het kort geding had aangespannen, maar niet in beroep gaat.
De Consumentenbond vond dat Casema in een dagbladadvertentie de snelheid van Wanadoo, internet via de kabel, te gunstig voorspiegelt. In de advertentie wordt het gemiddelde van internetsnelheden van drie kabelaanbieders (Casema, UPC en Essent) vergeleken met de snelheden van internet via de telefoon (ADSL-verbindingen van KPN).
De gemiddelde snelheid van kabelinternet in de advertentie was echter hoger dan de werkelijke snelheid van Casema's Wanadoo, die volgens de Consumentenbond "als langzaamste uit de bus" kwam.
"We zijn heel verbaasd", reageert een woordvoerster van de Consumentenbond. "In de advertentie wordt het woord gemiddeld gebruikt. De rechter vindt dat er bij de lezer dan een lichtje moet gaan branden. Wij vinden echter dat je op basis van vergelijkende reclame ook een goede afweging moet kunnen maken."