De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 6 augustus 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Verkoop van dochterketens
Blokker is onwaarschijnlijk

Van een onzer verslaggevers

   
 

LAREN - Het is "zeer onwaarschijnlijk" dat één of meerdere winkelketens van Blokker Holding ooit zullen worden verkocht. Met het afstoten van bijvoorbeeld speelgoedketen Bart Smit of Intertoys, of één van de woonwarenhuisformules Leen Bakker, Casa, Marskramer of Xenos zouden "ook mensen en emoties (worden) verkocht", schrijft bestuursvoorzitter en mede-eigenaar Jaap Blokker in het jaarverslag over boekjaar 2001. "Bovendien vullen de diverse ketens elkaar in ons concernverband commercieel goed aan", voegt hij eraan toe.

Regelmatig wordt er volgens Blokker gespeculeerd over de toekomst van het 106-jarige familiebedrijf. "In dat verband wordt vaak over een mogelijke beursgang, of zelfs over een gedeeltelijke of gehele verkoop van ons concern gesproken", constateert de winkelier in het jaarverslag van Blokker Holding.

Blokkers houdstermaatschappij bestaat uit een aantal autonoom opererende winkel- en groothandelsbedrijven. Die beconcurreren elkaar, aldus Blokker, en juist daardoor stimuleren ze elkaar ook.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 29kb)
Met de verkoop van Intertoys zouden ook mensen en emoties worden afgestoten. (Foto: © Dijkstra b.v.)
"Als familiebedrijf zijn wij gehecht aan elk van deze concernonderdelen. Ze zijn niet uit de lucht komen vallen", maar er is voor "gezweet, geploeterd en soms stevig geknokt op alle niveaus", stelt Blokker. Met de mensen die er werken, bestaat naast een zakelijke, ook een emotionele binding, "want retail is niet alleen goed kunnen rekenen, maar ook over gevoel beschikken".

Daarom is het volgens Blokker "zeer onwaarschijnlijk dat één of meerdere van onze winkelketens ooit worden verkocht". Mag men in beurskringen vaak uitgaan van de zogenoemde break up value van het bedrijf (de waarde van de bedrijfsonderdelen als die op eigen benen zouden staan, red.), Blokker kijkt als familieonderneming liever naar de combined value (de waarde van de onderneming als geheel).

"Continuïteit van de onderneming en betrokkenheid van medewerkers zijn voor een familieonderneming belangrijker dan kille cijfers en winstgroei op de korte termijn", merkt Blokker in dat verband nog op. In dat licht moet volgens de winkelier ook een participatieplan worden bezien, dat Blokker dit jaar aan grote groepen van zijn medewerkers heeft aangeboden.

Details over dat plan zijn in het jaarverslag niet te vinden, maar het invoeren ervan moet volgens Blokker worden opgevat als blijk van waardering die de concerndirectie heeft voor "de mensen in de winkels, magazijnen en kantoren, omdat zíj uiteindelijk bepalend zijn voor de resultaten van de onderneming".

Een groot aantal personeelsleden heeft interesse getoond in het plan, wil Blokker nog wel kwijt. "Daaruit spreekt een vertrouwen in de onderneming waarin zij werken en een vertrouwen in de toekomst van ons gehele concern", vindt de topman. Het betekent ook het vertrouwen van personeel in een familiebedrijf, aldus Blokker en "dat vertrouwen mag niet worden beschaamd."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 6 augustus 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.