AMSTERDAM - Het telegram is nog springlevend. Terwijl postbedrijf TPG juist een afnemende belangstelling voor het versturen van een telegram constateerde en besloot de dienst te staken, blijken er juist steeds meer telegrammen te worden verstuurd.
Het Groningse bedrijf Unitel vaart er wel bij. Maandelijks gaan er bij dit bedrijf vele duizenden telegrammen de deur uit. Unitel nam vorig jaar van het voormalige staatsbedrijf de telegrammendienst over.
"Dat leverde de nodige kritiek op. Veel mensen stelden dat het niks werd. Want als zo'n groot bedrijf er niets mee kan verdienen, dat toch een bedrijfje als Unitel al helemaal niet", vertelt directeur Rob van Hoof.
"Het tegendeel bleek. Door de zaken beter te organiseren dan onze voorganger konden we van de telegrammendienst weer een winstgevende zaak maken."
Steeds meer bedrijven gebruiken volgens hem een telegram om bijvoorbeeld medewerkers en klanten te feliciteren met jubilea, maar ook voor minder prettige mededelingen als condoleances, over ontslagkwesties of aanmaningen.
Van Hoof denkt dit jaar in ons land op 60.000 telegrammen uit te komen. Dat is aanzienlijk meer dan de 40.000 die hij aanvankelijk verwacht had en ook meer dan het voormalige staatsbedrijf had begroot.
Naast Nederland heeft Unitel ook de telegrammendiensten van negen andere landen overgenomen, waaronder Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Zweden en Polen. "We zijn nog in onderhandeling met zes andere landen voor overname van hun dienst, waaronder een paar hele grote", zegt Van Hoof. Door de financiële chaos bij het Amerikaanse Worldcom komen volgens hem ook de telegramdiensten van een aantal landen in de problemen. Eind volgend jaar denkt hij in twintig landen werkzaam te zijn en 40.000 berichten per maand af te kunnen handelen. "Dat moet lukken."